Dedemsvaart

Verlovingszegen Esther en Anthony uit Oeganda.

Afgelopen 20 november vond er een bijzondere gebeurtenis plaats in Dedemsvaart.

Esther en Anthony Kiweewa hadden Pastoor  André Monnickhof namelijk gevraagd om een kerkelijk huwelijk in de St Vituskerk. Op 8 oktober heeft het burgerlijk huwelijk tussen de beiden plaatsgevonden in Oeganda. Anthony die wees is en door zijn oma is grootgebracht beschouwd Geert en Ineke van de Logt als zijn pleegouders en wilde zijn vrouw zo snel mogelijk kennis laten maken met hen. Hoe mooi zou het zijn als zijn pleegouders ook de huwelijksceremonie in de kerk konden bijwonen.

Helaas liep het iets anders door de uitbraak van Ebola in Oeganda. De pastoor van hun kerk zat in een gebied waar hij niets voor hen kon betekenen, namelijk in een lockdown. Er kon geen contact met hem worden opgenomen en de benodigde papieren konden daarom ook niet worden aangeleverd.

Wel konden zij zich vast op hun kerkelijk huwelijk voorbereiden door het doornemen van een door pastoor Monnickhof aanbevolen boekje Cherishing your wedding.

15 December vliegen Esther en Anthony terug naar Oeganda, omdat hun schitterend werk weer wacht.

Anthony organiseert jungle tours in Oeganda. Gaat met toeristen op bezoek bij de gorilla’s en chimpansees en bezoekt de grote katachtigen  Met de winst die dit hem oplevert financiert hij het werk van zijn vrouw Esther. Esther bezoekt de gevangenissen van Oeganda. Zij bemoedigt de daar gevangen zittende vrouwen en mannen. Zij zorgen voor maandverband en spullen voor de in de gevangenissen levende baby’s en kinderen, zoals luiers en flesjes, en zorgt dat de mannen scheermesjes krijgen en zeep om zich te kunnen verzorgen. Ook geeft zij alfabetiseringslessen, zodat de gevangenen weten wat ze ondertekenen en niet meer onschuldig veroordeeld kunnen worden.

Rond Mei 2023 hopen ze met de benodigde papieren terug te kunnen keren, zodat zij alsnog voor God en medeparochianen in het huwelijk kunnen treden.

Om ze toch iets mee te kunnen geven werd in de Eucharistie ruimte gemaakt om Esther en Anthony Kiweewa  in ieder geval de Verlovingszegen te geven. Met dank aan pastoor André Monninckhof.