Paus nodigt Kerk uit Week van Laudato si’ te vieren

Paus Franciscus heeft vorige maand in een videoboodschap katholieke gemeenschappen over de hele wereld uitgenodigd om van 16 tot 24 mei 2020 de Week van Laudato si’ te vieren. Dit met het oog op de vijfde verjaardag van de encycliek Laudato si’ over de zorg voor de schepping als ons gemeenschappelijk huis.

In zijn videoboodschap richt paus Franciscus zich tot katholieke gemeenschappen over de hele wereld. “Wat voor wereld willen we nalaten aan hen die na ons komen, aan kinderen die opgroeien?” vraagt hij in de video. De paus herhaalt verder zijn dringende oproep om te reageren op de ecologische crisis: “De schreeuw van de aarde en de schreeuw van de armen kan niet doorgaan,” zegt hij. “Laten we zorgen voor de schepping, een geschenk van onze goede Schepper God. Laten we samen de Week van Laudato si’ vieren.”

Klik hier voor de video van paus Franciscus (Engels ondertiteld)

Katholieke gemeenschappen die mee willen doen met het initiatief, vinden tips en suggesties op de speciale website van de Laudato si’-Week. Er is materiaal beschikbaar dat gebruikt kan worden op bijvoorbeeld websites, social media accounts en in het parochieblad.

Katholiekleven.nl
Ook katholiekleven.nl, het videokanaal van de Nederlandse Bisschoppenconferentie besteedt in 2020 speciale aandacht aan vijf jaar Laudato si’. In een nieuwe podcast vertelt Krijn Pansters van het Franciscaans Studiecentrum over duurzaamheid en de morele bekering die volgens hem nodig is om duurzaamheid duurzaam te maken. “Dat klinkt misschien wat cryptisch. Maar duurzaamheid is volgens het woordenboek niet alleen zorg voor het milieu, maar ook: iets blijvend maken. Jouw deugd kan net als hardhout heel duurzaam zijn: blijvend en standvastig.”

Luister de podcast hier.

Bron: Website van het Aartsbisdom Utrecht