Hardenberg

Met ingang van 5 juli zijn er weer vieringen in onze kerk

Het heeft veel voeten in aarde gehad voor wij onze kerk weer konden openen. Ik was erg blij met het besluit van het parochiebestuur dat wij pas 1 juli open mochten ipv 1 juni. Die maand hebben we echt nodig gehad.

Ten eerste was het de vraag of ons lage plafond geen belemmering zou zijn. Maar Herman Beukeveld heeft ons ventilatiesysteem na laten meten en dat functioneert nog uitstekend. Groot voordeel is dat de “oude” lucht via het dak wordt afgevoerd en verse lucht via de ramen en de deur binnenkomt. De verversing is op deze wijze ruim voldoende.

Daarna begon het passen en meten. Hoeveel stoelen kunnen we kwijt op 1,5m.? Verschillende manieren zijn uitgeprobeerd en we denken nu de meest ideale oplossing te hebben. In totaal konden 36 stoelen blijven staan. De rest is voorlopig geparkeerd in de vergaderruimte.

Bij dit passen en meten moesten we ook letten op de zg. looplijnen, die ook op 1,5m moeten zijn. Dat is gelukt en er staan nu mooie gele lijnen op de vloer.

Verder moest er een desinfectiezuil komen, een instructieposter voor bij de ingang en een geplastificeerd exemplaar met kritische vragen voor het deurbeleid.

Ondertussen ook nadenken over de bemanning. Een aantal kosters komt nog niet in de kerk omdat zij in de risicogroep vallen, dit moet dus aangevuld worden met wat (tijdelijke) invallers. Bij de deur moet iemand staan, plus iemand die in de kerk de kerkgangers de plaats wijst. Voor de muzikale omlijsting zullen de komende tijd Anielka Zak en Jos Jorgensen zorg dragen.

Op donderdagmorgen tussen 10 u en 12 u zit Ad van der Wurff bij de telefoon in onze kerk (0523 – 26 03 45) voor het reserveren en het opnemen van de misintenties.

Hoe lang we nog moeten reserveren en registreren weet ik niet. Er zijn inmiddels versoepelingen gaande waarbij dit bij minder dan 100 personen niet meer nodig zou zijn. Nog even afwachten dus.

Afgelopen zondag waren er 24 kerkgangers, met dat aantal van 24 doen wij het, als geloofsgemeenschap, in de parochie erg goed, in de meeste kerken is de opkomst beduidend lager.

Wij hopen dat velen de weg naar onze kerk weer zullen vinden. Voor degenen die het, om welke reden dan ook, nog niet aandurven, blijven de uitzendingen vanuit Ommen nog een tijdje doorgaan.

José Terhorst, namens de LR