Hardenberg

HULP AAN OEKRAÏENSE VLUCHTELINGEN

Voor de plaatselijke overheid is het “Platform van Kerken Hardenberg” het aanspreekpunt als het gaat om contact met de kerken.
In de afgelopen week is er overleg geweest tussen leden van het dagelijks bestuur van het platform en onze burgemeester plus de ambtenaar die de situatie rondom de vluchtelingen coördineert. Het is voor de overheid ook iets helemaal nieuws en men maakt graag gebruik van het aanbod van burgers (en dus ook van u als kerkleden). Tegelijk is het ook belangrijk dat alles enigszins geordend verloopt.

Op dit moment wordt het leegstaande ING-gebouw klaar gemaakt voor zo’n 50 mensen.
Wat de gemeente nu vooral nodig heeft is:
a. Tolken: het liefst mensen die Russisch/Oekraïens kunnen spreken;
b. Andere ruimten om nog meer mensen op te vangen: men zoekt plekken waar 30 mensen of meer ondergebracht kunnen worden;
c. Men wil graag weten waar overal in de gemeente bij particulieren al mensen uit Oekraïne zijn ondergebracht. Vriendelijk verzoek om dat dus door te geven, zodat ook daar overzicht is. E.e.a. kan worden gemeld via de website van de gemeente: https://www.hardenberg.nl/oekraine.

In déze fase is er nog geen behoefte aan meubilair, bedden en vrijwilligers. Die fase gaat wél komen en dat zullen we dan opnieuw melden. Het contact tussen de burgerlijke gemeente en het Platform wordt uiteraard gecontinueerd.

Daarnaast willen wij u wijzen op hen gebedsmoment voor de vrede, te houden op maandagavond, van 19.30-20.00 uur, in “Het Morgenlicht”, Gramsbergerweg 59.