Hardenberg

Diakenwijding Richard Meijer

Eind december 2021 bent u geïnformeerd over het uitstellen van mijn diakenwijding. Inmiddels zijn de Corona maatregelen verleden tijd en is D.V. 7 mei 2022 de diakenwijding van mij en mijn medewijdeling Antoon.

Op ruim 1500 kilometer van ons vandaan is het oorlog. Mensen zijn in grote getallen op de vlucht geslagen om te ontkomen aan het geweld. Mensen die achter bleven verkeren in grote onzekerheid, de bezetter hongert de achter gebleven mensen in sommige steden en dorpen uit in de hoop zo een overgave te bereiken. Levenloze lichamen van onschuldige inwoners zijn voor vuil achtergelaten op straat.

In mijn dagelijks werk en in het dienstwerk voor de kerk ervaar ik wat dit teweeg brengt. Vluchtelingen vragen mij te bidden voor hun achtergebleven dierbaren die amper te eten hebben. Het is voor mij niet passend om in deze omstandigheden mijn wijding groots en uitbundig te gaan vieren. Soberheid is naar mijn beleving passend in deze. Deze keuze past mij ook als persoon en hoe ik het werken als diaken opvat “in bescheidenheid dienend zijn aan mensen”.

Dit is dan ook de reden er geen uitnodiging in het parochieblad staat om op zaterdag 7 mei 2022 aanwezig te zijn bij de wijding en de receptie in Utrecht. Het staat u wel vrij om de wijdingsviering die om 10:30 uur aanvangt op zaterdag 7 mei 2022 bij te wonen in de Sint Catharina kathedraal, Lange Nieuwstraat 36 Utrecht.  De viering is via een livestream te volgen https://tinyurl.com/2p986c86

Richard Meijer