Hardenberg

Bezinningsdag zaterdag 21 mei 2022

Bezinningsdag 2022
Wat een drukte, daar ‘s morgens vroeg bij de katholieke kerk in Hardenberg! Wat doen al die mensen daar zo vroeg? O, ze gaan zeker weer naar het klooster….
En inderdaad, na twee en half jaar gingen we weer naar het klooster, deze keer met een groep van 12 personen van onze geloofsgemeenschap Sint Stephanus te Hardenberg. Weer naar Denekamp, waar de 5 Indonesische nonnen ons al stonden op te wachten met koffie en gebak. Het thema van deze bezinningsdag was “Puzzelen met Maria” en wat hadden de zusters van Denekamp weer prachtige werkvormen bedacht! Na de koffie en het zingen van enkele Marialiederen, werden we verdeeld in groepjes en mocht je een foto van een zonnebloem met een woord erop uitkiezen. Er waren erg veel verschillende woorden, om er een paar te noemen: ontmoeten, open, ziekenhuis, vertrouwen, kinderen….. en nog véél meer. “Welk woord doet je aan Maria denken en kun je ook in verband brengen met je eigen leven?” was de vraag en nadat een ieder twee kaartjes uitgekozen had, bespraken we deze vraag in viertallen. Erg mooi om te horen hoe een ieder Maria op een geheel eigen wijze in haar / zijn leven verweven heeft!
Om half 1 volgde er weer een zeer smakelijke maaltijd met de hele groep, inclusief de zusters, waarna we even naar de kapel gingen voor het middaggebed en José en ik even spontaan lector mochten zijn. Daarna kregen we allemaal een fotokaart met 11 verschillende momenten uit het leven van Maria. Er hoorden elf zinnen bij die op stickertjes stonden. “Plak de juiste zin bij de juiste foto” was de opdracht, en vertel daarna welke foto/ zin je het meest aanspreekt en waarom, ook hierbij werd weer een link gelegd met het eigen leven. U begrijpt dat hier ook weer erg mooie gesprekken door ontstonden.
Na een wandeling over het kloosterterrein en het bekijken van de verschillende Mariakapelletjes, werd er thee geserveerd met koekjes, daarna was het alweer tijd voor de afsluitende viering. Uiteraard was hierbij ook het centrale thema “Maria” en werd er niet alleen gebeden, maar ook veel (en mooi!) gezongen. We vonden het jammer dat de dag zo snel voorbij ging, maar als corona geen roet in het eten gaat gooien, dan gaan we in de eerste helft van 2023 beslist weer! We hopen dat er dan nog meer parochianen van de partij zullen zijn!
Veronique Reimer