Hardenberg

Tien punten voor nieuwe kansen in parochie en locaties

Op donderdag 29 september 2022 kwamen de leden van de locatieraden en pastoraatsgroepen van onze parochie bijeen om met elkaar te luisteren naar Leo Fijen over nieuwe kansen in onze parochie en in onze locaties.

Na het Gebed om Stilte* vertelde Leo aan de hand van 10 punten over succesverhalen in de kerk met voorbeelden die iedereen kan navolgen en met aandachtspunten die voor elke kerk en geloofsgemeenschap een toekomst kunnen geven.

10 punten – NIEUWE KANSEN

1. Heiligheid van ons kerkgebouw. Daar moeten wij ons bewust van zijn.
    Met respect en aandacht de dingen doen, die we doen en ook weten waarom we ze doen. Maar ook het zoeken en/of verlangen naar rust. Zo komen bij de abdij van Egmond veel vrijwilligers en bezoekers. Zij komen daar voor ontmoeting, rust en gebed.
  2. Wij hebben in onze parochie voldoende vangers nodig.
    Vangers zijn niet zij die zwaaien aan de trapeze, maar zij die onder op de grond staan om te vangen. We hebben vrijwilligers en leiders nodig om onze gemeenschappen draaiende te houden.
  3. Reageer sneller op de dingen die Op dit moment hoor je veel over de energiekosten en inflatie. Wat ga je daarmee doe in de kerk en je gemeenschap. Leo gaf een voorbeeld dat zij via de scholen proberen te achterhalen welke gezinnen hulp nodig hebben.
  4. Luister naar wat er in de samenleving gaande is. Hoe kan de gemeenschap tot toegevoegde waarde zijn? Een voorbeeld wat we zien is dat er steeds minder uitvaarten van gelovigen zijn in onze kerken. Hoe kunnen wij er zijn voor onze parochianen op beslissende momenten.
  5. Investeer in evenementen.
    Hierbij kun je denken aan concerten, markten en tentoonstellingen in de adventstijd. Dit jaar is het 800 jaar geleden dat Franciscus van Assisi een nieuwe manier vond om het kerstverhaal te vertellen: De Kerststal.
  6. Investeer in de ontmoeting.
    Vraag medeparochianen om (mee) te komen naar de kerk.
    En niet te vergeten het 8e sacrament de koffie na de dienst.
  7. Livestream maakt mensen lui.
    Hoe kun je bij elkaar komen als dat niet kan in de kerk. Voorbeelden zijn het vormen van huiskerken, met elkaar op pad gaan (pelgrimage), een wekelijks nieuwsbrief te versturen.
    (emailadres via kerkbalans uitvragen en ook jaarlijks vragen of zij de brief nog willen ontvangen.)
  8. Praat vaker hardop over je geloof.
  9. Bid; Neem de tijd voor gebed en stilte.
  10. Iedereen is eenzaam.
    Zelfs mensen die met anderen zijn kunnen eenzaam zijn.
    In de kerk kun je delen. SAMEN ZIJN WIJ EEN.

Na de soep met broodjes gingen we enthousiast per groepje nadenken over de prioriteiten binnen onze parochie. Wij hoorden wat er al gebeurt in de diverse locaties, maar ook waren er groepjes die al met nieuwe ideeën kwamen. Prioriteiten zijn zichtbaarheid, communicatie en ontmoetingen.

Leo Fijen nodigde ons uit om naar de Abdij van Egmond te komen.

Rond  21 uur eindigde de avond met de uitdaging om verder na te denken over nieuwe initiatieven voor onze parochie en locaties.

*Een gebed om stilte

Wij bidden U, God, om in onszelf een stem van stilte te mogen horen zodat ons zwijgen zich mag vullen met uw ondoorgrondelijke aanwezigheid.
Doorbreek onze woordenstroom onze gedachten die ons beheersen. Maak ons leeg en ontvankelijk zodat stilte, die sprekender is dan onze woorden ons in bezit mag nemen.
Stem van stilte, spreek in ons.

Laat uit ons wegvloeien alle lawaai van zelfhandhaving en geldingsdrang, van zelfzucht en eigenbelang, zodat in ons zich een ruimte opent, waarin de leegte en het zwijgen ons opnieuw leren luisteren naar wat boven onszelf uitgaat.
Stem van stilte, spreek in ons.

Dat stilte ons van harte vrijmaakt van de afgoden in onszelf om, open voor uw geboden, te verstaan welke weg zich voor ons opent wat de plaats is die we innemen hoe we onze aandacht willen richten en waarvoor we echt willen gaan.
Stem van de stilte, spreek in ons.

Gerard Zuidberg