Ommen

Mogen allen één zijn

In één van de laatste hoofdstukken van het evangelie volgens Johannes (Johannes 17), bidt Jezus, dat allen, die in Hem geloven, één mogen zijn. Deze vurige wens van onze Heer vind ik ook terug in een prachtig lied: “Mogen allen één zijn, Vader”. Dit lied kunt U onder meer vinden in de liedbundel “Gezangen voor Liturgie” (GvL) onder nummer 498. Persoonlijk hoor ik dit lied graag zingen.

Dat allen, die in God geloven, één mogen zijn, is dan ook mijn hartenwens. Juist in deze tijd hebben wij elkaar zo hard nodig. Verbondenheid en solidariteit zijn – juist in deze omstandigheden – samenbindende krachten. Want we zullen toch samen door deze corona-crisis moeten heenkomen !

Voor wat betreft de oecumenische contacten in het Vechtdal, prijzen we ons als pastoraal team van onze parochie, gelukkig, dat er met enige regelmaat oecumenische vieringen kunnen plaatsvinden. Zo was er in Lemelerveld onlangs nog een gezamenlijke adventsviering; zullen er in de komende Gebedsweek voor de Eenheid van de Christenen, weer gezamenlijke vieringen worden gehouden; en in Ommen zullen er naar verwachting, ook in de week voor Pasen, weer gezamenlijke meditaties plaatsvinden waarin wordt stil gestaan bij het lijden en sterven van onze Heer. Voorts zijn we als RK Emmanuelparochie en haar geloofsgemeenschappen, betrokken bij tal van gezamenlijke initiatieven op diaconaal vlak, bijvoorbeeld boodschappenpakketten voor de sociale minima.

Als pastor heb ik de oecumenische samenwerking leren waarderen in mijn eerste standplaats, Breukelen (1994-1999). Ook hier waren (en zijn) er bloeiende contacten tussen de verschillende christelijke kerken. Spannend vond ik toen een huwelijksviering, waarin ik samen met één van de predikanten mocht voorgaan. Gelukkig werd op deze viering goed gereageerd. Sindsdien ben ik het als verrijkend gaan ervaren om in geval van een ‘oecumenisch huwelijk’ vanuit verschillende tradities, toch samen om Gods zegen te mogen vragen voor het bruidspaar.

Hier, in het Vechtdal, heb ik na mijn komst meteen het contact gezocht met de voorgangers van de andere christelijke kerken in mijn woonplaats Ommen. Inmiddels hebben we als Ommer pastores een groepsapp, waarin we elkaar op de hoogte houden van ontwikkelingen in elkaars kerken, en overleggen over zaken van oecumenisch belang. Ook het overleg van burgemeesters van de gemeenten, waarin wij als RK Emmanuelparochie werken (Ommen, Dalfsen, Hardenberg en Raalte) met ons als pastores en predikanten over samenwerking tussen burgerlijke gemeente en christelijke kerken, bijvoorbeeld als het gaat om wat wij als gezamenlijke kerken, juist in deze tijd, voor onze plaatselijke gemeenschappen kunnen betekenen, vind ik heel inspirerend.

Voor ons als RK Emmanuelparochie, zal naar mijn inschatting, op oecumenisch vlak het accent liggen op voortzetting van de bestaande oecumenische initiatieven. Waar dit binnen onze mogelijkheden ligt, willen wij deze graag uitbouwen. Want als gezamenlijke kerken, blijven we elkaar nodig hebben, om samen perspectief te scheppen en een ‘stip op de horizon’ te creëren.

Laten we – ook in het nieuwe jaar – ‘samen op weg’ blijven gaan. Mogen allen één zijn. Dat de Heer ons hiertoe mag zegenen.

Pastoor André Monninkhof

Onlangs is er vanuit de Pauselijke Raad voor de Eenheid van de christenen een nieuw handboek verschenen voor oecumenische contacten vanuit de katholieke kerk. Doel van dit handboek is om het heilig vuur van de oecumene opnieuw aan te wakkeren. Een mooi artikel over dit handboek, staat in een artikel in het Nederlands Dagblad van 05-12-2020, geschreven door Hendro Munsterman en Gerald Bruins.