Ommen

Over ons kerkhof bij de kerk.

Sinds een aantal jaren is er een nieuw reglement van de Nederlandse R.-K Kerkprovincie waaraan het reglement voor het beheer van de begraafplaatsen van de R.-K Emmanuel-parochie voldoet. Binnen de uitvoering bestaat er wat ruimte voor de plaatselijke geloofs-gemeenschappen.  Dit betekent wel dat alle oude afspraken formeel/officieel zijn vervallen.

Zoals u weet is er een aantal jaren geleden al besloten dat er geen nieuwe graven gedolven worden op ons kerkhof omdat de ruimte ontbreekt. Er kunnen nog wel overledenen begraven worden door bijzetting in een bestaand  graf of te worden begraven of bijzetten in een asbusgraf of -keldertje.                                                                                                       Daarnaast wordt er nu ook vaker gebruik gemaakt van de mogelijkheid een urn bij te zetten in het graf van een familielid. Hier zijn wel voorwaarden aan verbonden.

Hoewel afspraken in het oude reglement formeel zijn vervallen willen wij ons toch zoveel mogelijk aan de afspraken houden omdat we ze toen gemaakt hebben. Afkopen kan nu echter niet meer. Ook had men het recht om na de laatste verlenging het graf te laten ruimen. Daar is echter (nog) geen gebruik van gemaakt, maar de verzorgings- en onderhoudskosten voor ons als katholieke gemeenschap  gingen/gaan wel door.

Als u wel eens op onze begraafplaats komt kunt u zien hoe netjes en verzorgd de begraafplaats er bij ligt.

Aan het niet ruimen zit echter, wat ons betreft, ook een mooie kant. Er ligt een deel van de geschiedenis van onze geloofsgemeenschap, zeg  ons parochieel erfgoed en dat willen we graag bewaren.

Wij zouden dus graag zien dat, na afloop van de verplichtingen, de rechthebbenden afzien van ruiming, maar wel bereid zijn een kleine vergoeding van € 10.- per jaar te betalen.  Graag zien wij die storting voor een periode van 10 jaar.                                                                          Bij een ontruiming zijn de kosten voor de rechthebbenden en moet er aan een bedrijf het verwijderen van de staande en liggende steen,  het transport en de afvoer betaald worden. Het zal duidelijk zijn dat de kosten voor de rechthebbenden dan veel hoger zijn.

De kosten voor het bijzetten en een asbusbegrafenis  worden aangepast, maar de tarieven voor verlenging blijven zoals was afgesproken bij de laatste tariefvaststelling van 2015.

Locatieraad geloofsgemeenschap Sint Brigitta van de parochie Emmanuel