Slagharen

Onderscheiding Johan Sieljes

Johannes Sieljes uit Slagharen is benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau. Hij heeft zich op zijn eigen manier verdienstelijk gemaakt voor de samenleving.

Traditiegetrouw vindt jaarlijks op de laatste werkdag voor Koningsdag de Lintjesregen plaats. Hierbij krijgen verschillende inwoners van de gemeente een Koninklijke Onderscheiding uitgereikt voor hun inzet voor de samenleving. Door de coronamaatregelen is het dit jaar niet mogelijk voor burgemeester Jan Willem Wiggers om de decorandi toe te spreken en hun de versierselen op te spelden die horen bij een Koninklijke Onderscheiding. De burgemeester heeft de inwoners die dit jaar een lintje kregen in een persoonlijk telefoongesprek op vrijdag 24 april op de hoogte gebracht van hun benoeming. De daadwerkelijke uitreiking van de lintjes vindt op een later tijdstip plaats. Deze manier van bekendmaking van de benoemingen is in heel Nederland hetzelfde.

Lid in de Orde van Oranje-Nassau

De heer Johannes Sieljes (Slagharen) maakte van 1993 tot 2002 deel uit van het parochiebestuur van de rooms-katholieke kerk in Slagharen. Daarnaast deed en doet hij veel vrijwilligerswerk voor de kerk, zoals het onderhoud aan de gebouwen en de grote verbouwing van de parochiezaal. Ook verzorgt hij het onderhoud van de urnenmuur en de kapel op de rooms-katholieke begraafplaats. De heer Sieljes is daarnaast zo’n 25 keer per jaar kistdrager bij begrafenisvereniging St. Barbara. Hij zorgde er samen met anderen voor dat op het Anton Geerdesplein in Slagharen de torenspits van de oude kerktoren herbouwd werd. Het originele uurwerk van de kerktoren onderhoudt hij en hij zorgt ervoor dat het terreintje rondom de kerktoren er netjes bij ligt. Voor museum ‘het Oale Meestershuus’ is de heer Sieljes als vrijwilliger actief met reguliere onderhoudsklussen aan het museum, maar ook met grotere projecten zoals de bouw en uitbreiding van het bijgebouw.