Slagharen

kerkbalans 2022

Hoe geven we de kerk vorm na coronatijd?
Onderzoek onder kerkgangers naar geefgedrag en kerk-zijn na coronatijden

De afgelopen twee jaar was kerk-zijn door de coronacrisis anders dan anders. Kerken in heel Nederland hebben geïnvesteerd in creatieve en digitale oplossingen voor kerk-zijn op afstand. Diensten en vieringen vonden plaats via livestream en contact met kerkgenoten ging vooral digitaal. Inmiddels zijn de kerkdeuren weer open voor iedereen. Wat hebben we in de afgelopen tijd geleerd en wat houden we daarvan vast voor de toekomst?
Die vraag is aanleiding voor Actie Kerkbalans om onderzoek te doen naar de betrokkenheid van kerkgangers bij hun plaatselijke kerk in deze tijd. Vanaf 18 oktober zal onderzoeksbureau Citisens kerkleden en parochianen vragen mee te doen met dit grootschalige online onderzoek.

De nadruk in het onderzoek ligt met name op de kerk van de toekomst. Vragen die voorbijkomen zijn bijvoorbeeld: Wat hebben kerken geleerd in lockdowntijd? En wat wilt u als betrokken kerkganger hiervan eventueel behouden voor de toekomst? Wat hoopt u dat de kerk mag betekenen voor volgende generaties en waar vindt u dat de kerk vooral in moet investeren? Naast vragen over de toekomst van de kerk, wordt in de vragenlijst ook gevraagd naar het geefgedrag van christenen voor hun plaatselijke kerk.

Bij deze nodigen we u van harte uit mee te doen met dit online onderzoek! Meedoen kan via www.gevenaandekerk.nl. Het invullen van de vragenlijst kost ongeveer 10 minuten. Doet u mee? Uw mening telt!

De Actie Kerkbalans (die in 2022 gehouden wordt onder het thema ‘Geef vandaag voor de kerk van morgen’) is benieuwd naar de uitkomsten van het onderzoek. Verwacht wordt dat de resultaten inzicht geven in de rol van de kerk voor christenen vandaag en in de toekomst.