Hardenberg

Voorlopige stopzetting van de zondagse vieringen in onze kerk

Redenen om voorlopig te stoppen met de zondagse vieringen

• Nederland zit in een lockdown. Een aantal kerken in Nederland hebben hun deuren open gehouden voor 30 kerkgangers, zoals het binnen de huidige maatregelen is toegestaan. Maar ook veel kerken hebben de deuren gesloten uit solidariteit naar de maatschappij.
  • De druk op de ziekenhuizen en zorginstellingen neemt toe. De reguliere zorg wordt drastisch afgeschaald. Het gaat dus niet alleen om het Covid19 virus, maar ook om al die mensen die noodzakelijke zorg moeten ontberen.
  • De overheid vraagt ons dringend zoveel mogelijk thuis te blijven en maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen. Zij roept ons ook op zo min mogelijk ergens naar toe te gaan.
  • Daarnaast speelt het feit dat, als wij onze kerk open willen houden, er vrijwilligers nodig zijn om de vieringen te faciliteren. Het is mij bekend dat een aantal hiervan uit plichtsbesef hiervoor zorg dragen, hoewel zij liever niet zouden komen. Zij staan zondags klaar om het mogelijk te maken dat er een viering is. Voor deze mensen voelen wij ons, net zoals voor onze hele geloofsgemeenschap, verantwoordelijk. Velen van ons vallen binnen de risicogroep.
  • Wat ook nog meespeelt is de grootte van onze kerk. Het is in de andere kerken van onze parochie met 30 mensen nog leeg, onze kerk is dan vol.
  • Tot slot speelt een nieuwe mutatie van het virus, die besmettelijker is, op dit moment ook een grote rol en de besmettingen in het algemeen lopen nog steeds op. Ook de IC opnames.
  • Ondanks dat wij weten dat het voor veel mensen een lichtpuntje in de week is en dat wij in onze kerk aan de maatregelen voldoen en U zich allen zoveel mogelijk probeert hieraan te houden, denken wij toch dat, gezien al het bovenstaande, het een verstandig besluit is de komende weken onze vieringen geen doorgang te laten vinden en de volgende persconferentie af te wachten.

Het spijt ons echt dat we dit hebben moeten besluiten, maar wij hopen dat u er begrip voor kunt opbrengen.
In overleg met pastor Joop Butti zijn voorlopig de komende 3 zondagen geschrapt en afhankelijk van de ontwikkelingen kijken we daarna wat we doen.
We proberen u allen zo goed mogelijk op de hoogte te houden
.

Met vriendelijke groet
Ad van der Wurff, secretaris
José Terhorst, voorzitter

Wel is het mogelijk de vieringen vanuit de St. Brigittakerk in Ommen via internet mee te vieren via:

Deze vieringen kunt u ook op een later tijdstip bekijken.