Hardenberg

Bezinningsdag 2023

Op 25 februari was het weer zover,  voor de vierde keer mochten we te gast zijn in het klooster van Noord-Deurningen, bij de “zusters van Denekamp”.
Er was dit keer meer belangstelling dan vorig jaar, we vertrokken met 18 mensen om 9 uur ’s morgens bij onze Stephanuskerk. De verdeling over de 5 klaarstaande auto’s verliep probleemloos en na een mooie tocht door het Sallandse en Twentse landschap, werden we om 10.00 uur hartelijk ontvangen in het klooster der Franciscanessen, door zuster Christella, zuster Reinalda en de 3 jonge zusters uit Indonesië, die inmiddels héél wat beter Nederlands spraken dan bij ons vorige bezoek.

Na koffie met gebak, het zingen van een toepasselijk lied en de vogeltjesdans, gingen wij in drie groepen uiteen om te praten over de thema’s van deze dag: Barmhartigheid, blijheid en broederschap.
De bedoeling was: eerst een kennismaking in de subgroepen, maar de zusters hadden al door hoe goed wij elkaar allemaal kennen, dus de kennismaking werd vervangen door “je mag vertellen wat je op dit moment het meeste bezig houdt”. Nou, alleen dáár over hadden sommige groepjes al uren kunnen praten, maar de bedoeling was dat iedere groep één thema verder uit zou spitten en zou vertalen naar het leven van nu. Dat deden we d.m.v. gesprekken, maar ook door iets te tekenen of te schrijven, waarbij we niet wisten dat de tekeningen later op de dag tijdens de afsluitende viering gebruikt zouden worden!

Rond het middaguur stond er weer een uitgebreide warme maaltijd voor ons klaar, heerlijke soep, hoofd- en bijgerechten in buffetvorm en een lekker toetje! Om het eten wat te laten zakken, werd ons aangeraden om na het eten een wandelingetje te maken in de prachtige kloostertuin en om half 2 werden we in de kapel verwacht voor een korte vesper.
“Wie is er in Hardenberg lector?”  werd er gevraagd en gelukkig hadden we enkele lectoren in ons midden, die mee konden helpen om de vesper te verzorgen. Dat was leuk om te doen en de liederen werden ook uit volle borst meegezongen.

Na de vesper was er weer koffie en thee voor ons en werd er weer gedanst, en toen was het alweer tijd voor de afsluitende viering. Die werd gehouden in de zaal waar we ’s morgens ontvangen waren en ook deze viering was erg interactief, iedereen mocht wat vertellen bij zijn of haar eigen tekening of geschreven tekst. Ook werd er natuurlijk wat verteld door de zusters en werd er weer samen gezongen.

Om 16.00 uur was de dag ten einde en hebben we de terugreis aanvaard. Onderweg werd er nog gezellig nagepraat en ook op zaterdagavond zijn er nog heel wat appjes en foto’s uitgewisseld via Whatsapp en Facebook. We kunnen terugkijken op een hele mooie, inspirerende dag en hopen dat er volgend jaar nòg meer parochianen van de partij zullen zijn, als we voor de vijfde keer de bezinningsdag organiseren.

Veronique en Gert Reimer