Hardenberg

Caritaszondag tegen eenzaamheid

Het was afgelopen week de ‘Week tegen Eenzaamheid’ en ik werd geraakt door een artikel in de Toren van enkele weken geleden. Het schijnt dat er tegenwoordig heel veel mensen zijn die zich vaak eenzaam voelen. Eenzaamheid kan soms ervaren worden als een dorre woestijn en is een vorm van pijn die het gevoel alleen te zijn beschrijft. Als je eenzaam bent voel je je niet met anderen verbonden. Langere tijd eenzaam zijn is slecht voor de gezondheid en het maakt dat je je minder gelukkig voelt.

Zondag 8 oktober was het ‘Caritas-zondag’. Het is tevens oogsttijd en in de lezingen van die dag ging het dan ook over de wijngaard. Na de viering heeft de Caritas-werkgroep Hardenberg een presentje meegegeven. Het is een gewone briefkaart, maar wij hebben hem wel met een opdracht mee naar huis gegeven. Soms zetten mensen zelf de nodige stappen om uit de eenzaamheid te komen, maar soms heeft iemand een klein steuntje in de rug nodig.

We hebben de parochianen daarom gevraagd om de briefkaart aan iemand te sturen met een persoonlijke boodschap. Het kan zijn dat we iemand kennen die mogelijk eenzaam is, dat kan misschien iemand uit de eigen buurt zijn of een familielid die men al in tijden niet gezien of gesproken heeft. Wat er op het kaartje geschreven wordt is verder helemaal aan u. Het hoeft ook geen heel lang verhaal te zijn, het mag ook kort, bijvoorbeeld:
Ik heb aan je gedacht…, of: zomaar… of:
een uitnodiging voor iets wat u samen zou kunnen doen…

Het gaat erom ‘dat je je naaste ziet’.

De caritas-werkgroep wil er zijn voor mensen in tijdelijke nood. Wij doen dat jaarlijks ook speciaal rond kerst via de actie ‘Samen Delen’ van de gezamenlijke kerken in Hardenberg. Denkt u de komende weken alvast eens na wie er dit jaar wel iets extra’s met kerst zou kunnen gebruiken. U kunt namen en adressen tot begin december doorgeven via de Caritas-werkgroep. Onze contactgegevens zijn te vinden in ons kerkblad en in onze folder.

Hopelijk kunnen we samen met u de woestijn der eenzaamheid weer laten opbloeien tot een mooie wijngaard met een volle oogst. De caritas-werkgroep Hardenberg wenst u een mooie oogst toe.

Lees u ook het artikel “ik werd wakker geschud” uit de Toren van woensdag 13 september.