Hardenberg

Nieuwjaarstoespraak 2024

Goeiemiddag allemaal,

Nou daar sta je dan als kersverse voorzitter van onze locatie Sint Stephanus.
Ik had niet gedacht dat het ooit zover zou komen dat ik hier zou staan.
Nadat José in april stopte, bleek het lastiger dan gedacht om een opvolger te vinden.
Er meldden zich geen kandidaten, ook niet bij een persoonlijke benadering.
Nu moet je als locatie een aantal dingen op orde hebben om open te blijven.
Dat zijn, uiteraard parochianen, de financien moeten op orde zijn, en er moet een volledig bestuur zijn.
Maar nu was de functie van voorzitter vacant.
Ik heb toen aan Michel, Hans en José gevraagd wat ze er van zouden vinden, dat ik, indien zich niemand anders meer zou melden, mij beschikbaar zou stellen voor deze functie.
Ik heb er wel direct bij gezegd dat ik, wanneer ik die functie zou krijgen, ik natuurlijk mijn best zal gaan doen, maar dat het mij aan de tijd ontbreekt om het zo goed te doen als José.
Zij heeft er wel heel veel tijd ingestoken.
Gelukkig mag ik haar nog wel om raad vragen, mocht dat nodig zijn.
En ze blijft wel betrokken bij onze locatie.
Nu ik voorzitter ben, ben ik geen profieldrager Catechese meer,
maar ik blijf wel gewoon de filmavonden en de bezinningsdag organiseren.
In ieder geval zolang daar behoefte aan is.
Daarover gesproken, er is weer een filmavond op zondag 28 januari en de bezinningsdag zal plaatsvinden op zaterdag 10 februari.

Er is het afgelopen jaar veel gebeurd.
Er zijn ons helaas een aantal parochianen ontvallen, te weten:
dhr Elzinga, Riek Minke, Annie Jansen-Soppe, Joop Gerelings, Richard Steen,
dhr Arends en dhr Brummelenbos.
Wij bidden dat zij mogen rusten in vrede.

Verder was er het 12,5 jarig jubileum van onze Emmanuel parochie.
Dit feest is goed verlopen.
De voorbereidingen verliepen in goede harmonie.
Iedere locatie heeft zijn steentje bijgedragen.
En met de bakkunsten in de Emmanuelparochie zit het ook wel goed, wat hebben de aanwezigen genoten van alle verschillende soorten gebak.

Achter de schermen zijn we bezig geweest met het opzetten van een andere bestuursstructuur.
Wij hopen daardoor de locatieraad wat te ontlasten.
Een aantal keer per jaar vergaderen we met afgevaardigden van alle werkgroepen.
Dit komt, volgens ons, ook de saamhorigheid ten goede.
Alle zaken die in onze locatie gebeuren of staan te gebeuren worden gezamenlijk besproken en er worden afspraken gemaakt.
Zo blijven de lijntjes lekker kort en ontstaan er geen eilandjes.

Verder wordt er druk overleg gevoerd over hoe nu verder met onze parochie.
Het pastoraal team wordt steeds kleiner, waardoor er dus steeds meer druk op het team komt te staan.
Er wordt nagedacht over wat nog mogelijk is en wat niet.
Daar zullen soms beslissingen uit voortkomen waar niet iedereen het mee eens zal zijn.
Maar er is, denk ik, niemand bij gebaad als er mensen uit het pastoraal team uit gaan vallen.
Er zal weleens water bij de wijn moeten worden gedaan.
Het belangrijkste is, volgens mij, dat iedereen dus, parochiebestuur, pastoraal team en de locaties, open en eerlijk met elkaar moeten blijven overleggen en communiceren.
En dat we moeten voorkomen dat het meer een mededelingscultuur zal worden, daar komt alleen maar onrust van.

We zijn natuurlijk ook aan het nadenken hoe we nu verder moeten met onze locatie over 4 jaar naar aanleiding van de brief van kardinaal Eijk, die veel onrust in de parochie heeft veroorzaakt en waarover veel gediscusieerd is.
Wij als locatieraad zullen ons uiterste best doen, uiteraard in overleg met iedereen, om onze locatie hier in Hardenberg zo lang mogelijk open te houden.

Verder hadden we vorig jaar ook te maken met de RI&E, de Risico inventarisatie en evaluatie.
De overheid ziet kerkgebouwen, in dat opzicht, nu ook als een bedrijf.
Daarom moet nu elke kerk een protocol opstellen van alle risico’s en de oplossingen daarvoor.
Dat heeft veel tijd en moeite gekost om voor elkaar te krijgen.
Ik wil dan toch wel iemand noemen die hierin het voortouw heeft genomen en dat is Herman Beukenveld.
Hij is zeer druk geweest en is meerdere keren aangeschoven bij onze vergaderingen om uitleg te geven.
Hij heeft de RI&E helemaal beschreven.
Onze vergaderingen liepen daardoor nog wel eens een beetje uit.

De kerk is door meerdere vrijwilligers goed onder handen genomen.
Je kunt misschien beter spreken over een grote schoonmaak.
Zolang er ruimte is denkt iedereen “och dat kan daar wel even liggen”, maar voor je het weet is alles vol.
Om verschillende redenen moest er ruimte komen.
Alles is nu veel gestructureerder opgeruimd.
Door de RI&E kwamen er veel aandachtspunten naar voren waarvan ik er 1 toch wil noemen.
We hebben nl als locatieraad besloten om voor onze kerk een AED aan te schaffen.

Ik moet u zeggen dat ik ontzettend blij wordt als ik zie hoe wij hier, in onze geloofsgemeenschap, met elkaar omgaan.
Als er iets moet gebeuren zijn er altijd meteen mensen die zeggen “dat doe ik wel”,  of daar kan ik wel mee helpen.
Een voorbeeld daarvan is het koffie drinken na de viering.
Tijdens een vergadering in Dedemsvaart merkten we dat dat niet zo vanzelfsprekend is.
Er zijn nog steeds locaties waar het niet gebeurt of slechts 1 keer per maand en dat omdat ze het organisatorisch niet voor elkaar krijgen.
We hebben uitgelegd dat het bij ons snel geregeld was, geen extra belasting voor de koster, iedereen pakt gewoon mee aan. Dus hier een sfeer van gewoon samen aanpakken en niet zeuren.
En wij hebben natuurlijk Annie die de koffie inschenkt.

Verder zijn we best wel trots dat we afgelopen jaar maar liefst 6 vormelingen hadden.
Ik wil ook hen bij name noemen: Robin, Fabien, Elmer, Claire, Leonard en Jantiene.

Tot slot nog even, op 19 december hebben leerlingen van het Greijdanuscollege een kijkje in onze kerk genomen.
Als alternatieve kerstviering bezochten zij 5 kerken op loopafstand van de school.
Het was een bijzondere ervaring.

Nu heb ik, volgens mij, wel lang genoeg gepraat, daarom wil ik u allemaal uitnodigen om nog even te blijven om samen met ons op het nieuwe jaar te toosten.
Zalig Nieuwjaar