De Belte

Bedevaart naar Kevelaer met het pastoraal team op vrijdag 1 september

Al eeuwen is het Duitse stadje Kevelaer een veel bezocht bedevaartsoord ter ere van Maria.
Zij wordt er vereerd als Troosteres van de Bedroefden. Ze is een troosteres en voorspreekster voor wie met zijn of haar zorgen maar ook dankbaarheid tot haar gaan.
Jaarlijks komen een kleine miljoen pelgrims naar Kevelaer. Het is daarmee het grootste bedevaartoord in Noord-West Europa.

Ook vanuit Salland gaan pelgrims trouw naar Kevelaer. Dit jaar zal er door de broederschap van Raalte en omgeving weer een dagbedevaart naar Kevelaer worden georganiseerd en wel op vrijdag 1 september. Dit jaar gaat ook een groep mee vanuit de huizen van Zorggroep Raalte. Als Emmanuelparochie sluiten wij ons hierbij graag aan.

Het thema in Kevelaer is in 2023 is: Houd moed! Ik ben het.

Vertrouw Mij maar, Ik ben het en draag jou in mijn hand. Woorden van hoop en geïnspireerd op het evangelie van Matteüs (14,27). Woorden die Jezus spreekt en die ons laten weten dat Hij bij ons is op de weg van ons leven. Dat Hij ons niet verloren laat lopen. Niet in de steek laat. Onze levensweg niet dood laat lopen. Doe het maar! Vertrouw Mij maar. Deze woorden mogen het hart raken. Mogen ons sterk maken. Dát is wat Maria boven alles wil. De Moeder van Jezus die we in Kevelaer mogen ontmoeten als Moeder en Troosteres van allen die bedroefd zijn. Bedrukt en terneergeslagen door het leven. Ieder van ons kent van die momenten. Voor sommigen van ons duren ze jaren en jaren. We mogen weten en ervaren: Maria ís er voor ons. We mogen weten: Maria wijst ons op haar zoon Jezus. Zoals Zij dat steeds heeft gedaan. Luister naar Hem! In alle droefheid, ook als je je terneergeslagen en bedrukt voelt, luister naar Hem. En Jezus zegt: “Vertrouw Mij. Ik ben het. Houd moed. Wees niet bang. Ik draag jou in mijn hand. En allen die jou lief zijn.” Ook dit jaar mogen we weer op bedevaart gaan naar Kevelaer. Hopelijk met velen.

Net als vorig jaar gaan we dus op een vrijdag. Het is dan veel rustiger dan in het weekend. Dat geeft veel meer mogelijkheden om bijvoorbeeld in de prachtige basiliek van Kevelaer te vieren.

In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit:

7.30 uur vertrek met touringcar vanuit verschillende opstapplaatsen, Dedemsvaart, Ommen en..
10.00 uur Aankomst in Kevelaer met koffiepauze.
11.00 uur Processie van de markt de Genadekapel.
11.30 uur de Eucharistieviering in de Basiliek
Aansluitend gelegenheid voor een lunch.
14.45 uur vertrek vanaf de Genadekapel naar het park voor de grote kruisweg.
Voor degenen die niet zo ver kunnen lopen is er om 15.00 uur kruisweg bidden in de biechtkapel.
18.00 uur Plechtig Lof in de basiliek
19.00 uur vertrek huiswaarts.
Rond 21.00 uur zijn we weer thuis in Salland.

De vieringen worden verzorgd door de leden van de pastorale teams van het Heilige Kruis, Raalte en omstreken en de Emmanuelparochie, Ommen en omstreken. Het themakoor Intermezzo uit Ommen zal zingen en fanfare St. Caecilia uit Heeten zorgt voor de muziek.

De reis- en processiekosten bedragen 30 euro voor volwassenen;
U kunt voor 20 euro een warme maaltijd mee eten in het priesterhuis.
Voor kinderen / jongeren 15 euro. Mensen die op eigen gelegenheid gaan krijgen een boekje en het programma en dragen 5 euro bij aan de kosten.

Voor inlichtingen en aanmelding voor deelname kunt u contact opnemen met één van de broedermeesters / contactpersonen:

Dedemsvaart, Slagharen, De Belte en Hardenberg: Dhr. Martin Huizendveld  06-50558316  huizendveld@ziggo.nl

Vilsteren: Dhr. Theo Lugtenberg  0529-458487  lugtenbergtheo@hotmail.com

Heino / Lierderholthuis:  Mw. MirandaTemmink  06-15563596   mirandatemmink81@gmail.com

Hoonhorst:  Hein Hulsman  0529 401318

Dalfsen:  Mw. Karin Drost  06-33166259  karindrost@live.nl

Lemelerveld: Dhr. Ari van Middelaar 0529 – 467964  Amiddelaar-dalfsen@live.nl

Ommen:  Karolina Nowak  06-84730844 karolinanowak88@hotmail.com

Hopelijk gaat u dit jaar ook mee met het pastoraal team?
Opgave voor 26 augustus bij één van boven genoemde contactpersonen waar u ook de informatie ontvangt van opstapplek en tijd.

Namens de broedermeesters en het pastorale team van de Emmanuelparochie