Slagharen

Bedevaart naar Kevelaer vrijdag 6 september 2024

Op vrijdag 6 september gaat de Emmanuelparochie samen met de Broederschap van Raalte en omgeving weer op bedevaart naar Kevelaer. Al eeuwen is dit Duitse stadje een veel bezocht bedevaartsoord ter ere van Maria.
Zij wordt er vereerd als Troosteres van de Bedroefden. Ze is een troosteres en voorspreekster voor wie met zijn of haar zorgen, maar ook dankbaarheid tot haar gaan. Jaarlijks komen een klein miljoen pelgrims naar Kevelaer. Het is daarmee het grootste bedevaartsoord in Noordwest-Europa.

Ook vanuit Salland gaan pelgrims trouw naar Kevelaer. Sinds twee jaar gaan we op een vrijdag.
Het is dan veel rustiger dan in het weekend.
In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit: vrijdag 6 september vertrekken de bussen rond 8.00 uur vanuit een aantal opstapplaatsen in Salland. Aankomst in Kevelaer is rond 10.15 uur. Dan is er even een koffiepauze.  Daarna is er een Eucharistieviering m.m.v. het Herenkoor uit Luttenberg en leden van de fanfare uit Heeten.  Na de viering wordt de bedevaartskaars aangeboden bij de Genadekapel. Aansluitend is er gelegenheid voor de lunch. Deze kan in gezamenlijkheid genuttigd worden in het Priesterhuis. Om 14.45 uur vertrek vanaf de Genadekapel naar het park voor de grote kruisweg. Voor degenen die niet zo ver kunnen lopen is er om 15.00 uur kruisweg bidden in de biechtkapel. We eindigen de bedevaart met een Plechtig Lof en aansluitend tegen 19.00 uur vertrek huiswaarts. Rond 21.00 uur zijn we die dag weer thuis in Salland.

De vieringen worden verzorgd door de leden van de pastoraal teams van de parochies H. Kruis, Lebuinus, St. Marcellinus en de Emmanuelparochie. Het thema in Kevelaer is dit jaar ‘Ga met ons’ , genomen uit het Evangelie van de Emmaüsgangers (Lucas 24, 13-35).

De reis- en processiekosten bedragen € 30,00 voor volwassenen; voor kinderen/jongeren € 15,00. Mensen die op eigen gelegenheid gaan krijgen een boekje en het programma en dragen € 5,00 bij aan de kosten. De warme lunch kost € 20,00 pp.
Voor inlichtingen en aanmelding voor deelname kunt u contact opnemen met één van de broedermeesters/contactpersonen:
Dedemsvaart/Slagharen/Hardenberg/De Belte: dhr. M. Huizendveld, tel. 06-50558316, e-mail: huizendveld@ziggo.nl
Ommen: mevr. Karolina Nowak, tel. 06-84730844, e-mail: karolinanowak88@hotmail.com
Dalfsen/Hoonhorst: mevr. Karin Drost, tel. 06—33166259, e-mail: karindrost@live.nl
Vilsteren: dhr. Theo Lugtenberg, tel. 06-55724970, e-mail: lugtenbergtheo@hotmail.com
Lemelerveld: dhr. Anton van Middelaar, tel. 06-15563596, e-mail: amiddelaar-dalfsen@live.nl
Heino/Lierderholthuis: mevr. Miranda Temmink, tel. 06-06 – 15563596, e-mail: mirandatemmink81@gmail.com

Hopelijk gaat u dit jaar ook mee. Opgave voor 15 augustus bij één van bovengenoemde contactpersonen.

Hartelijke groeten namens de broederschap van Kevelaer,

Pastoor Ronald Cornelissen
Ria Doornbusch, pastoraal werkster