De Belte

Misdienaars van de Belte naar de Tarcisiusdag in Utrecht

Zaterdag 8 oktober 2018 zijn we met 10 misdienaars en 4 begeleiders uit de parochies Dedemsvaart, Slagharen, Hardenberg en De Belte gezamenlijk naar de Tarcisiusdag in Utrecht geweest.
Deze dag was speciaal voor de misdienaars georganiseerd. Met een ochtendprogramma waarin we met elkaar in processie naar de St. Catharinakathedraal zijn gelopen.
In de mis werd onder andere aandacht besteed aan de rozenkrans, omdat oktober de rozenkransmaand is en we aan het eind van de dag allemaal een rozenkrans mee zouden krijgen. Hierna volgde een kort verhaal over wie Tarcisius was.
Tarcisius is de patroon van de misdienaars en arbeiders.

Als christen leefde Tarcisius in een gevaarlijke tijd. Christenen werden in die tijd vervolgd en het was dus niet veilig om hiervoor uit te komen.
Ondanks de risico´s hield hij vast aan zijn geloof
en koos ervoor om het Lichaam van Jezus Christus,
tegenwoordig in de heilige Hostie, rond te brengen bij mensen die zelf niet de heilige Hostie konden ophalen in de kerk. Hij heeft de hosties dapper op straat verdedigd, maar dit ging echter wel ten koste van zijn eigen leven.
Tarcisius wordt afgebeeld met de Heilige Communie, een palmtak en met stenen.
De palmtak is het teken van zijn martelaarschap en de stenen verwijzen naar de manier waarop hij gestorven is.

Na de Eucharistieviering in de St. Catharinakathedraal werd er nog een groepsfoto van de circa 100 misdienaars tezamen met de hulpbisschop Woorts en de Vicarissen Cornelissen en Pauw gemaakt.

Ook stond er nog een middagprogramma voor ons klaar, bestaande uit een leerzame speurtocht en een afsluiting in de bisschopstuin met een patatje en een snack.