Ommen

Peren plukdagje

Peren plukdagje.

Voor dag en dauw vertrokken we op de fiets richting de kerk voor een perenplukdagje. Hans met een kopje koffie in de hand, hij wist na 1 jaar plukervaring dat het nog wel even zou duren tot de eerste koffiepauze. Samen met Ton Klein Koerkamp en Ben Jutten reden we richting Kraggenburg naar de fruitteler waar onze geloofsgemeenschap al 11 jaar appels en peren plukt. Stipt om 8 uur stonden we tussen de bomen die vol hingen met peren. Door de droge zomer waren de ze minder dik dan vorig jaar ondanks het besproeien. Na een kwartiertje hadden we de slag weer goed te pakken. Er werd druk gekletst over de geslaagde rommelmarkt en over het afscheid van pastoor Hermens, het opknappen van de pastorie en de komst van onze nieuwe pastoor. De hippe muziek van de jonge Poolse collega-plukkers op de achtergrond zorgde voor de nodige afleiding. In de pauze zaten we op kratjes in de boomgaard en smaakte de koffie heerlijk. Dit jaar waren de weergoden ons goedgezind. Hans hield de buienradar nauwlettend in de gaten maar het schip met zure appelen bleef ons bespaard. Om 17 uur hadden wij de knollen op (de Poolse plukkers werkten nog 2 uurtjes door). En om 18 uur stonden we met een tas vol appels en peren weer bij de kerk. Volgend jaar zijn we weer van de partij.

Hans Bakker en Ceciel Huuskes