Ommen

Onze knikengel

In onze mooie kerststal staat ook mooie knikengel waar menig kind maar ook grote kinderen geld in gooide en de engel knikte dan dankbaar. Maar een paar jaar geleden was hij omgevallen en het hoofd van de engel lag in gruzelementen. Oef, hoe kunnen we dit weer herstellen, Henk Geerts heeft ons gered en van een mooie pop het hoofd genomen en er toch weer een engel van gemaakt. Maar toch was het een tijdelijke oplossing ook omdat het knikgedeelte niet goed werkte. Via de collega’s uit Lemelerveld konden we voor een deskundig advies bij dhr. Van Essen uit Raalte terecht. Hij vertelde dat hij wel kans zag om de engel te restaureren maar het was een probleem om aan een nieuw hoofd te komen. De engel was gemaakt door Gerard van Lummen uit Venlo in de periode 1932-1942 en zeer waarschijnlijk in 1938 in de kerstgroep van onze parochie geplaatst. Het model van het nieuwe hoofd komt uit België en met behulp van een afgietsel is er een nieuw hoofd gemaakt met een nieuwe hals, het oude knikmechanisme en het muntenbakje is ook hersteld. En zo hebben we weer een mooie (oude) engel en waarop een parochiaan zei: als je er een cent in gooide keek zij je gewoon , maar bij een dubbeltje knikte ze minzaam, zodra een kwartje ging het beter en natuurlijk bij een gulden knikte zij helemaal vol blijdschap. U begrijpt het natuurlijk !!!!!! en tot ziens bij de kerststal.