Ommen

OVC geef het beste van jezelf

OVC: geef het beste van jezelf !

Als nieuwe pastoor van de Emmanuelparochie ben ik bezig om in ons werkgebied contact te leggen met diverse groepen, verenigingen en instanties.

Zo ook met enkele (‘van huis uit’) katholieke voetbalverenigingen hier in de buurt. Mijn ervaring leert, dat heel wat parochianen ook actief zijn binnen dit soort verenigingen. Contact met deze verenigingen biedt mij de gelegenheid, hen nader – ook op andere manier – te leren kennen. Bovendien vind ik dit soort contacten van belang vanwege katholieke aspecten die bijvoorbeeld verbonden kunnen zijn aan de viering van bijvoorbeeld jubilea, maar ook andere gebeurtenissen binnen zo’n vereniging. Iets ruimer geformuleerd, kan het hierbij ook gaan om gelovige inspiratie of zingeving. Verder vervullen verenigingen als OVC ’21 niet alleen op sportief, maar ook op maatschappelijk terrein, een belangrijke rol. Voorbeelden hiervan zijn het jeugdvoetbal, maar ook het gezamenlijk G-team van OZC en OVC: hieraan nemen spelers deel, die vanwege een lichamelijke of verstandelijke beperking moeite hebben om mee te komen met het reguliere voetbal, maar wel liefhebbers zijn van het geliefde spelletje, dat voetbal toch is. Dit heeft – bezien vanuit een gelovige bril – ook weer raakvlakken met de diakonie: dat ook zij, voor wie dit niet vanzelfsprekend is, kunnen deelnemen aan het maatschappelijk verkeer, behoort tot de sociale leer van onze katholieke kerk.

Last but not least” speelt hierbij natuurlijk ook een rol, dat ik ook zelf voetballiefhebber ben. Ik ben opgevoed met FC Twente …, en – als het kan – op de zaterdagen ook actief als jeugdvoetbalscheidsrechter, dan fluit ik jeugd tussen de 15 en de 18 jaar. Verder ben ik als landelijk geestelijk adviseur verbonden aan NKS-Voetbal. NKS staat voor: Nederlandse Katholieke Sportfederatie.

‘Via via’ had men in Ommen al gehoord, dat ik iets met voetbal van doen zou hebben. Dit bracht mij op een mooie zaterdagmorgen in oktober op het Ommense sportcomplex, voor een kennismaking met OVC. Daar sprak ik met de heer Cor Coenen. Natuurlijk spraken we over het bloeiende verenigingsleven van OVC. Maar ook onderwerpen als het G-voetbal, schoolvoetbal, en begeleiding van jonge scheidsrechters, kwamen hierbij ter sprake. Hopelijk leidt dit tot verdere initiatieven.

Mijn katholieke bloed kruipt waar het niet gaan kan. Dus vroeg ik ook naar het komende eeuwfeest van OVC, naar verluid de oudste sportclub in de gemeente Ommen en verre omstreken. Dit duurt niet zo lang meer; naar verwachting gaan we dit in 2021 met elkaar vieren.

Over de mogelijk katholieke roots van OVC mocht ik vervolgens een mooi telefoongesprek voeren met de heer Rien Habers. Hij weet alles van de historie van OVC. Over de geschiedenis van deze vereniging heeft hij al heel wat (jubileum-)boeken en andere artikelen geschreven. Het blijkt, dat OVC mede met katholieke betrokkenheid is opgericht. Maar er zijn ook anderen, die aan de wieg hebben gestaan van deze vereniging. Rien Habers noemt de namen van Meester Fikkert, de heren Hein en Herman Lokin van hotel “De Zon”, de heer Siero en enkele middenstanders.

Wat ook veel indruk op mij maakt, is wat de heer Rien Habers vertelt over het Joodse verleden van OVC. Hij noemt de naam van de heer Hartog de Levy. Nog niet zo lang geleden zijn er in onze stad “Stolpersteine” gelegd voor enkele Joodse mensen, die helaas de oorlog niet hebben overleefd, maar die een heel belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van OVC. Ook hoorde ik, dat onlangs een groep jongeren onder leiding van ds. K. Jelsma naar het Nationaal Monument in Auschwitz is geweest. In de oorlogsjaren, zo begreep ik, zijn er in dit concentratiekamp 27 Joodse Ommenaren omgekomen. Als herinnering aan hen brachten 27 jongeren uit Ommen een eerbetoon aan hen. Naar ik vermoed, zullen zij deze tocht niet snel vergeten.

Binnenkort zal er een jubileumcommissie aan het werk gaan, om het 100-jarig bestaan van OVC verder voor te bereiden. Wat ik OVC zou willen toewensen is, dat het komende jubileum in het teken mag staan van dankbaar omzien naar het verleden, maar ook inspiratie voor de toekomst mag opleveren. Zoals paus Franciscus dit in een recent document over geloof en sport formuleerde: “Giving the best of yourself”.

Dat allen, die zich verbonden voelen met OVC, het beste van zichzelf mogen blijven geven.

Met vriendelijke en sportieve groet,

Pastoor André Monninkhof