Ommen

Historie van ons kerkorgel

Historie van ons kerkorgel.

Onze organist Dhr. Hagels heeft op ons verzoek de historie van ons kerkorgel aangepast omdat er in de loop der jaren het e.e.a. aangepast is.

Het orgel is gebouwd door orgelbouwer Adema & Zonen in 1878 en zij bouwden als een van de laatste nieuwe orgels een één klaviers orgel ( galerijorgel ) met 6 registers voor de St.Brigittakerk. Ook het onderhoud verzorgen zij, in 1939 werd het orgel overgeplaatst naar onze huidige kerk. Daarna is er in de jaren ’50 een uitbreiding gekomen met een 2e lade. In 1975 word het orgel omgebouwd tot een 2 klaviers orgel door de Firma Koch uit Apeldoorn. In 1989 werd door Orgelbouw Hagels en Zn het orgel aangepast naar de wensen van de toenmalige organist Wim Damman. Ik heb niet alle technische termen weergegeven want dat is alleen voor de echte kenners en daarvoor is op verzoek een beschrijving beschikbaar. Op het najaarsoverleg is aan de orde gekomen een verzoek om het orgel een grote onderhoudsbeurt te geven, dhr. Hagels zal deze zelf uitvoeren. Zodra dit werk uitgevoerd is zal er een nieuwe beschrijving gemaakt worden en opgenomen in de lijst Kerkelijk Kunstbezit waarin alle kostbaarheden van onze kerk in opgenomen zijn. Zo ziet u we hebben een waardevol kerkgebouw vol met historische zaken waar we best trots op mogen wezen en het is zaak om dit ook zo te houden.

Ton Hoogenboom