Ommen

Relikwie van Brigitta van Kildare

In ons land zijn er drie geloofsgemeenschappen/ parochies die onder bescherming staan van de H. Brigitta/Brigida van Kildare.

Onze patrones is na Sint Patrick de grootste heilige van Ierland. De devotie tot haar hebben we te danken aan de Ierse en Angelsaksische monniken die vanaf de 7de eeuw hier het Christendom gebracht hebben. Ze was met name beschermster van het vee en dat is ook in onze streek altijd aanwezig geweest.

De eerste vermelding van de Brigitta kerk te Ommen stamt uit 1319

De tweede kerk die aan onze patroonheilige is toegewijd staat in het Brabantse Geldrop,(onder de rook van Eindhoven). Het is een grote imposante kerk die gezichtsbepalend is voor het dorp en de hoofdkerk van de Nicasius parochie vormt. (w.o. ook: Heeze, Leende, Mierlo en Sterksel vallen).

(In Geldrop is er zelfs nog een tweede Brigida kerk, maar die is ook toegewijd aan de Maagd Maria)

De derde exclusief aan Brigitta toegewijde kerk staat in het zuid Limburgse Noorbeek.

De schrijfwijze verschilt enigszins. In Geldrop en in Noordbeek spreekt men over de H.Brigida.

Allen zijn nadrukkelijk verbonden met de heilige uit het Ierse Kildare en niet met de latere Brigitta van Zweden. ( +1373, een fout die vaker gemaakt wordt)

Zelf kom ik al bijna twintig jaar met een vaste regelmaat in Geldrop.

Het hotel waar ik altijd verblijf ligt op loopafstand van de kerk. Er is ook door de week ’s avonds om 19.00 uur een H. Mis en daar maak ik altijd graag gebruik van.

Op een gegeven moment hoorde ik dat men er over een belangrijk relikwie beschikt.

In een kostbare zilveren reliekhouder uit 1624 bewaart men er de ellepijp van de rechterarm van de H. Brigitta.

IK heb contact met de parochie opgenomen en dankzij de bereidwillige medewerking van koster Mark Jongen, mocht ik de reliekhouder, zien, vasthouden en er een foto van maken. Natuurlijk heb ik ook gevraagd, of we er niet een heel klein stukje van mochten hebben, maar dat blijkt in strijd met de kerkelijk recht.

Als u het mooie beeld van onze Heilige dat in onze kerk staat bekijkt, waarbij de rechterarm licht naar benden wijst, dan weet u dat de ellepijp van die arm in Geldrop ligt.