Ommen

Oecumenisch doopbezoek

Op vrijdag 23 augustus jl. ben ik samen met ds. Hans Baart (predikant in de gereformeerde kerk/PKN hier in Ommen) op bezoek bij Andrea Oldewening en Mattheu Stevelink. Op 26 juli jl. zijn zij – iets eerder dan verwacht – de trotse ouders geworden van hun dochters Lise Anna en Mirthe Hennie. Gelukkig maken de beide dochters en hun ouders het allen uitstekend, dat stralen zij ook uit tijdens ons doopgesprek.

Ds. Baart en ik worden gastvrij ontvangen met koffie, thee, roze koek en heerlijke krentenwegge. Deze krentenwegge komt uit Twente. Hier is Mattheu opgegroeid; en daar wonen ook de peter en meter van zijn beide kinderen. Deze peetouders hebben hun taak heel serieus opgevat, want ze hebben meteen voor een meter krentenwegge gezorgd. Andrea, Mattheu, Lise en Mirthe – en allen, die bij hen op bezoek komen – kunnen dus nog even voort !

Mattheu en Andrea willen hun kindjes graag laten dopen. Beiden zijn kerkelijk betrokken. Andrea is belijdend lid van de gereformeerde kerk, en was tot haar verhuizing naar Ommen, heel actief in de kerk. Mattheu is rooms-katholiek; en komt (ook samen met Andrea) graag in vieringen bij ons in de Brigittakerk. Omgekeerd voelen Andrea en Mattheu zich ook thuis in diensten in de gereformeerde kerk.

We praten over de doopviering. Mattheu en Andrea zouden heel graag willen, dat deze doopviering in oecumenisch verband zou kunnen plaatsvinden.

Hiervoor lijken er twee mogelijkheden te zijn:

• Of in een gemeenteviering op zondagmorgen in de gereformeerde kerk, op een doopzondag die daartoe door de gereformeerde kerk is vastgesteld
  • Of in een ´familieviering´ (aparte doopviering) op zondagmiddag in onze RK Brigittakerk

Vindt de doopviering plaats in een gemeenteviering op zondagmorgen in de gereformeerde kerk, dan neemt deze kerk de verantwoordelijkheid voor de doop. De doop wordt dan bediend door de gereformeerde predikant; en de dopelingen worden dan ook ingeschreven in het doopregister van de gereformeerde kerk. In deze dienst kan dan een vertegenwoordiger vanuit de RK parochie aanwezig zijn, om ook uitdrukking te geven aan de betrokkenheid van katholieke zijde bij deze doop. Deze katholieke vertegenwoordiger zou dan bijvoorbeeld namens zijn of haar kerk, de doopkaars kunnen aanbieden.

Zou de doopviering plaatsvinden in de katholieke kerk, dan dopen we bij voorkeur in een ‘familieviering’ (aparte doopviering) op zondagmiddag, eventueel met meerdere dopelingen. In dat geval neemt de RK kerk de verantwoordelijkheid voor deze doop. De priester is dan de bedienaar van de doop, en de dopelingen worden ingeschreven in het doopboek van de katholieke kerk. In deze doopviering kan dan een vertegenwoordiger aanwezig zijn vanuit de gereformeerde kerk, om op deze wijze uitdrukking te geven aan de betrokkenheid van de gereformeerde kerk bij deze doop. Deze vertegenwoordiger kan ook de predikant zijn van de wijk, waar de doopouders wonen. De predikant zou dan de Schriftlezing kunnen verzorgen, een korte verkondiging kunnen houden en ook een deel van de gebeden voor zijn of haar rekening kunnen nemen.

Tijdens ons gesprek met de beide doopouders Andrea en Mattheu, beklemtonen ds. Hans Baart en ik, dat er tussen de protestantse kerken en de RK kerk over en weer dooperkenning is; dat wil zeggen: deze kerken erkennen over en weer elkaars dopen als geldig.

In welk van beide kerken Lise en Mirthe uiteindelijk gedoopt zullen worden, is ter keuze aan hun beide ouders. Die keuze zal – naar verwachting – mede worden bepaald door de gelovige opvoeding, die zij aan hun kinderen willen meegeven; en ook door overwegingen, die betrekking hebben op de kerkelijke gemeente, waar de leden van dit gezin naar alle waarschijnlijk het meest ‘thuis’ zullen zijn; zonder dat dit contact met de ‘andere’ kerk hoeft uit te sluiten; dat geeft de oecumenische aard van dit doopgesprek ook wel aan.

Van ds. Hans Baart horen we, dat in het blad van de gereformeerde kerk in Ommen (“Kerkvensters” ) een felicitatie aan deze doopouders geplaatst zal worden. Desgevraagd geeft Mattheu aan, dat hij ook een publicatie in het katholieke kerkblad “Brigitta nieuws” wel op prijs zou stellen. Bij deze !

Beste Mattheu en Andrea, ook namens de RK geloofsgemeenschap van de Brigittakerk, hier in Ommen, willen wij jullie van harte gelukwensen met de geboorte van jullie beide kinderen Lise en Mirthe. Hen en jullie wensen wij van harte Gods zegen en heel veel geluk.

Mattheu en Andrea geven aan, dat zij al heel wat gelukwensen ontvangen hebben. Inderdaad: aan het plafond hangt een slinger met wel 100 kaarten ! Maar er kunnen er nog meer bij. Daarom volgt hier het adres van deze gelukkige doopouders, en hun kinderen Lise en Mirthe:

Jacob Marisstraat 60, 7731 MT Ommen.

We hopen op een mooie doopviering voor Lise en Mirthe, hun trotse ouders Andrea en Mattheu, de peter en meter, familie, en allen, die zich betrokken voelen. Aan krentenwegge zal het dan wel niet ontbreken …

Pastoor André Monninkhof

P.S.: inmiddels hebben Andrea en Mattheu ons laten weten, dat de doop van hun kinderen Lise en Mirthe zal plaatsvinden in een gemeenteviering in de gereformeerde kerk, op zondag 3 november a.s. Wij wensen hen, hun familie, en allen die zich betrokken voelen, alvast een mooie doopviering toe !