Ommen

Een pelgrimstocht

Een pelgrimstocht van diaconale initiatieven

Uitreiking Ariënsprijs 2019

Onderweg

Kwart voor negen verzamelen we op de afgesproken plek in Dedemsvaart. En dan…met z’n achten in twee auto’s op weg naar het Titus Brandsmahuis in Deventer. Want daar is vandaag, 12 oktober, de uitreiking van de Ariënsprijs 2019. Na een uurtje rijden zijn we er.

Oude bekenden

We parkeren de auto’s en lopen naar de ingang. Daar heten twee (oude) bekenden ons hartelijk welkom: Ria Doornbusch en Lonneke Gunnink-van den Berg. Zij zijn twee van de negen juryleden van de Ariënsprijs. Eerst inloop met een kopje koffie, of thee, met een plakje cake. Om half elf begint het officiële programma. Hub Crijns, ook lid van de jury, is de dagvoorzitter.

Hub is ook een bekende voor sommigen van ons. Hij heeft voor de Caritaswerkgroepen een paar jaar geleden namelijk een lezing gehouden. Zeven vrouwen van de eettafel -Ineke, Gineke, Donna, Natsinet, Hanadi, Gonnie en Greet- en ik Geert van het PCI-bestuur, we beslaan een hele rij stoelen. Allemaal benieuwd wat er gaat gebeuren…een tikje spannend ook wel.

Trots als een pauw

Ik zie iemand zwaaien!….Marga klein Overmeen. Ze neemt plaats op de stoel voor mij. Zie Marga en mij daar eens zitten…zo trots als een pauw. Van de 31 genomineerden zijn er drie van onze Emmanuelparochie: Boerderijvieringen Lemelerveld, Eettafel Dedemsvaart en Duofiets Vilsteren.

We beginnen onze pelgrimstocht

We trappen af met een korte gebedsviering geleid door Mgr. Ted Hoogenboom. Daarna begint onze pelgrimstocht van diaconale initiatieven. Marga mag bijna gelijk het spits afbijten. In een kort interview met Ellen Hogema vertelt ze over de Boerderijvieringen in Lemelerveld. Daarna volgt een afwisselend programma met muziek en interviews over andere initiatieven. Hans Oldenhof, diocesaan diaconaal werker DKCI, ook een lid van de jury, geeft een interessante voordracht over: “Je moet het zien”, theologische reflectie op de voorgedragen diaconale initiatieven.

Pauze, bezoek van de standjes en even bijkletsen

Het is pauze. We genieten van een geweldig goed verzorgde lunch met broodjes kaas en ham, fruit, melk, karnemelk, jus of koffie of thee. Complimenten aan de organisatie en de mensen van het Titus Brandsmahuis. Door het hele gebouw zijn er standjes. Enkele van de initiatieven presenteren zich hier. We gebruiken de pauze ook om even lekker bij te kletsen. “Dag Bernanda, leuk om je te zien!” Ook genieten we van muziek van de verschillende koren die er zijn.

Het tweede deel van de pelgrimstocht

Na de pauze begint het tweede deel van onze inspirerende pelgrimstocht van diaconale initiatieven. Ellen Hogema interviewt Ineke en Natsinet van de eettafel Dedemsvaart. We zijn bijna toe aan het spannendste deel van het programma: de prijsuitreiking.

Prijsuitreiking

Hub Krijns, Yvonne Schneider en Mgr. Ted Hoogenboom reiken de prijzen uit. Helaas is er geen geldprijs voor één van onze ingediende initiatieven. De eerste prijs en de publieksprijs gaan beiden naar “Kearls unne mekaar Vasse”. Onze oprechte felicitaties aan dit initiatief. Eigenlijk moeten we gewoon alle projecten feliciteren. Stuk voor stuk geweldig om te zien dat er zoveel medegelovigen zich met ongelofelijk veel toewijding en energie inzetten. Dit vindt de jury gelukkig ook. Elk initiatief krijgt een plaquette als aandenken. En dan…….samen op de foto!

Stiekem

Als PCI-bestuur zijn we ontzettend trots op onze werkgroepen: wel of geen projecten ingediend voor de Ariënsprijs. Daarom nodigen wij iedereen van de caritas-werkgroepen, maar ook iedereen die op één of andere manier wat met diaconie te maken heeft, uit voor ons tweede Diaconale Café. Dit houden we op 5 november 2019 in Dedemsvaart. Het programma begint 20.00 uur, inloop vanaf 19.30 uur. We hopen elkaar daar ook te inspireren. Maar sowieso maken we er een gezellige avond van. Stiekem hopen we natuurlijk dat er vanuit de Emmanuelparochie voor de volgende editie van de Ariënsprijs zich weer een aantal initiatieven aanmelden. Dus heb je een goed idee, schroom niet en benader ons. En zoals we zo vaak zeggen: “Voor een goed idee is altijd geld”.

Geert van de Logt

Voorzitter PCI-Emmanuel

PCI-bestuur Emmanuelparochie: PCI@emmanuelparochie.nl

Geert van de Logt, Maria Malinowski, Wim Herder, Wim Lubbers, Leny van Eck, Hendrie van der Most