Ommen

Nieuwjaarsbrief

Beste parochianen,

Nu ik dit schrijf, is het nieuwe jaar al weer twee weken oud. In korte tijd is er al weer veel gebeurd. Toch wil ik U – namens ieder, die bij onze Emmanuelparochie en haar locaties betrokken is – nog de beste wensen meegeven, en U en allen die U lief zijn, heel veel heil en zegen toewensen voor dit nieuwe jaar.

Verder wil ik met U kort vooruitblikken op wat dit nieuwe jaar onze parochie en haar geloofsgemeenschappen, zou kunnen gaan brengen.

De vieringen met Oud en Nieuw waren een mooi begin van dit nieuwe jaar. Tijdens de nieuwjaarsbijeenkomsten, die volgden, mochten we elkaar ontmoeten en hebben we elkaar als parochianen vrede en alle goeds toegewenst. Tijdens deze bijeenkomsten signaleerden we, dat er dingen zijn, die ‘minder’ worden, zoals bijvoorbeeld afname van het kerkbezoek, en het teruglopen van de financiële bijdragen. Maar we constateerden ook hoopvolle ontwikkelingen. Zo zijn er nog steeds ouders van dopelingen, die er heel bewust voor kiezen om hun kind te laten dopen. Om deze reden zijn er in deze maand januari, op diverse plekken in onze parochie, weer doopvieringen voorzien. Ook zijn er initiatieven op het gebied van geloofsverdieping, zoals de activiteiten in het kader van ons programma “Inzicht en uitzicht” en een katechetische reeks over de sacramenten die onze Kerk rijk is.

Vanzelfsprekend kijken wij als pastoraal team en parochiebestuur, ook naar de toekomst van onze Emmanuelparochie en haar locaties. Omdat de financiën in onze parochie er nog relatief goed voorstaan (kleine ‘plussen’; een enkel ‘minnetje’) en omdat het pastoraal team op dit moment nog op sterkte is, kunnen we het ons permitteren om met elkaar na te denken over en in alle rust te komen tot keuzes over de organisatie van het pastoraat in onze parochie en haar geloofsgemeenschappen, in de tijd die komen gaat. We doen dit door het schrijven van een pastoraal beleidsplan. Dit pastoraal beleidsplan is het afgelopen jaar voorbereid door het pastoraal team. Onlangs heeft het pastoraal team dit beleidsplan gedeeld met het parochiebestuur. Op dit moment beraden we ons als team en bestuur op het verder te volgen traject. Hiertoe behoort natuurlijk ook de communicatie over de voorgenomen pastorale keuzes, met de verschillende geloofsgemeenschappen. Als team en bestuur hopen we in ieder geval vóór de zomer met onze plannen naar buiten te zijn getreden, en zo meer duidelijkheid te hebben verschaft. Uiteraard zullen we ook U als parochianen, hierover tijdig en adequaat informeren.

Als parochiebestuur en pastoraal team kijken we ook naar het vastgoed in onze parochie, waaronder onze kerkgebouwen. Centraal staat daarbij de vraag: wat hebben we aan gebouwen nodig met het oog op de pastorale doelen, die we ons als parochie, voor de iets langere termijn willen stellen ? Overigens zijn er op dit moment geen plannen om in onze parochie kerken te sluiten. “Garanties voor de eeuwigheid” kunnen we natuurlijk niet geven. Maar als team en bestuur houden we de kerken in onze locaties graag open, zolang er ter plekke voldoende mensen en middelen zijn.

Komend jaar zullen er in geloofsgemeenschappen van onze parochie ook bijzondere vieringen en festiviteiten plaatsvinden. Zo zijn er activiteiten in het kader van het eucharistisch jaar, vieren de kerken in Dedemsvaart en Hoonhorst respectievelijk hun 200- en 250jarig bestaan, en is er ook het 40-jarig ambtsjubileum van pastoraal werker Gerard Noordink; dit laatste zal – vanwege het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd – tevens zijn afscheid van onze parochie zijn; datum van de viering van dit jubileum, tevens afscheid van Gerard van onze parochie: zondag 27 september a.s.

In de tijd die komen gaat, zal er best iets veranderen, maar toch kijken we als team en bestuur hoopvol vooruit. Dit onder de hoede van de Naamgever van onze parochie: Emmanuel: God-met-ons.

Namens pastoraal team en parochiebestuur,

Pastoor André Monninkhof