Ommen

De waarde van de Aanbidding van het Allerheiligste

Het doel van de onderstaande tekst is u te laten zien hoe belangrijk uw bereidheid is, deel te nemen
aan de wekelijkse Aanbidding met Jezus voor het Allerheiligst Sacrament.
1. Het offer is de toespraak van liefde. De vader en moeder doen veel moeite om hun kinderen op te
voeden, te kleden en dagelijks te verzorgen. Zonder toewijding is er geen liefde. Bereidheid om
te offeren betekent bereid zijn tot leven in Christus. Jezus heeft u alles aangeboden uit liefde
voor u en voor uw redding. Bent u klaar om uit uw liefde voor Hem een offer te brengen, zodat
onze parochie Hem kan aanbidden? Voor sommigen in de wereld is macht, geld en status
belangrijkste. Voor katholieken is God onze krachtbron. Dus we gaan naar de Heilige Mis, om
ons geestelijk op te laden, maar we kunnen dat gevoel verlengen door de Aanbidding van het
Allerheiligst Sacrament. Zoals we het gezien hebben in het leven van Johannes Paulus II, is er
een energie die voortkomt uit het doorbrengen van tijd met Jezus. Deze energie verbreedt
onze horizon en leidt ons tot dingen, waarvan we nooit dachten dat ze mogelijk waren.
2. Het is gemakkelijk! Elke week een uur met Jezus door te brengen, opent de deur naar Gods
barmhartige liefde voor de mensheid. St. Jean Vianney merkte eens op dat een boer de kerk
binnenkwam en urenlang voor Jezus bleef kijken in het Allerheiligst Sacrament. De heilige
vroeg deze man: “Wat zie je gedurende al die tijd voor Jezus in de Eucharistie?”. De boer
antwoordde: “Niks, ik kijk naar Hem en Hij kijkt naar mij.” Een van de belangrijkste
aantrekkelijkheden van het Heilige Uur is het gemak van het gebed. Het gebed bestaat uit het
kijken naar het Heilig Sacrament! Hoe gemakkelijk is dat! Geen ingewikkeld tempeloffer, geen
gymnastiek, geen ingewikkelde poëzie. Kijk maar gewoon.
3. Onderken de wil van God. Een van de dingen die u met uw Heilige Uur kunt doen, is nadenken
over de problemen die zich in uw leven voordoen. Wilt u weten wat u kan doen, nadat u ruzie
met iemand hebt gekregen? Moet u een beslissing nemen over welke baan wilt u uitoefenen?
Plaatst u ze voor Jezus tijdens het Heilige Uur. Wanneer we beslissingen nemen of kwesties
overwegen voor het Heilig Sacrament, lost een dilemma zich vanzelf op. Het kan meerdere
dagen of zelfs weken duren, maar een duidelijk en definitief antwoord ontstaat meestal na
gebed. Een van de assistenten van Johannes Paulus II merkte op dat hij “al zijn belangrijke
beslissingen … op zijn knieën nam voor het Heilig Sacrament.” Laat de Heer u leiden en
onthoudt: wij zeggen niet:” Luister, Heer, want uw dienaar spreekt”, maar “Spreek, Heer, want
uw dienaar luistert.” Als we zo dicht bij Jezus zijn, weten we wat Hij wel en niet leuk vindt, wat
Hij ons wil vertellen en wat Hij wil dat we in ons leven doen.
4. Wees een gebedsstrijder in de naam van vrede. Vandaag wint het kwade omdat degenen die zich
tegen God keren, bereid zijn meer offers te brengen dan degenen die bij God zijn. Er is
momenteel een geestelijke strijd tussen het goede en het kwade. Dit is de grootste geestelijke
strijd in de hele menselijke geschiedenis, omdat de Kerk en de wereld op het spel staan. Wie
zal ontwaken uit een slaap van comfortabele onverschilligheid, om een strijder van Christus te
worden in naam van vrede? Wie wil een spiritueel wapen gebruiken in de vorm van het offer
en gebed? Wie zal beantwoorden de roep van Christus die midden in de nacht vraagt: "Kunt gij
dan niet een uur met Mij waken?" (Mattheüs 26,40). Heer Jezus Christus, er was slechts één
keer dat U uw leerlingen vroeg iets speciaals voor U te doen. We zijn 2000 jaar verder, maar
Jezus roept jou nog steeds vanuit de monstrans. De Heer wacht altijd op je. Je bent de vreugde
in Zijn hart.

5. Aanbidding als uitdrukking van liefde. De Heilige Mis is de grootste uitdrukking van Gods liefde
voor u. Tijdens de Heilige Mis geeft Jezus zichzelf als een geschenk. Alles wat Hij heeft en alles
wat Hij is. De meeste mensen zouden zeggen dat de Heilige Mis als bron en hoogtepunt van
het christelijk leven, saai is. Hoe kan dit? Misschien is een reden voor deze kloof dat we de
gaven van de Eucharistie niet hebben geleerd…? We weten dat de Heilige Mis een grote en
gedenkwaardige gebeurtenis is, maar onze ogen en ons hele lichaam komen in opstand. Als we
weten dat we ’s ochtends uit bed moeten komen, maar “het lichaam is zwak”. Wat nodig is, is
een training van ons lichaam de Eucharistie te waarderen. Dit kan in de Aanbidding worden
bereikt. Met onze eigen ogen zien we de Eucharistie heel kort slechts tijdens de Heilige Mis,
niet genoeg om het als een groot geschenk te waarderen. Daarom, wanneer we eindelijk van
Christus Lichaam eten en Zijn Bloed drinken, is onze reactie een gedempt “meh”. Soms missen
we de context en klagen we over de inhoud. Door de Eucharistie buiten de Heilige Mis te
aanbidden, leren we het Lichaam van Jezus lief te hebben.
6. Uw offer zal een genade zijn voor vele zielen. Veel mensen komen niet meer naar de
zondagsmis om de Eucharistie op te nemen. Veel mensen vergeten dat de Heer altijd in het
tabernakel aanwezig is en verlangen niet meer naar de dagelijkse ontmoeting met Jezus in het Heilig
Sacrament. Mensen gedragen zich alsof Jezus nooit heeft bestaan. Jezus kwam naar de wereld, om
ons allen gunsten en zegeningen te geven. Hoeveel mensen willen die nog ontvangen? "Hij kwam
naar wat van Hem was, maar wie van Hem waren hebben hen niet ontvangen” (Johannes 1:11).
Dankzij uw offer zal de Heer anderen zegenen, die Hem hebben verlaten. Dankzij de genade van onze
Heer beginnen anderen terug te keren naar het huis van de Vader. Jezus genas tien melaatse
mensen. Slechts één van hen kwam terug om Hem te bedanken voor het wonder van het genezen
van zijn lichaam. Jezus zei: Zijn er niet tien gereinigd? Waar is de negen?” (Lucas 17:17). Elke zondag
verricht Jezus een veel groter wonder voor ons. Door de gave van de Eucharistie schenkt hij ons
onsterfelijkheid en blaast hij ons Gods leven in. Elke Heilige Communie maakt onze ziel mooi zuiver
en bekleedt het met hemelse heerlijkheid. Ondanks dat Jezus ons vraagt dank te zeggen voor dit
grote geschenk, door Hem te bezoeken in het Allerheiligst Sacrament, zijn er weinig mensen die er
klaar voor zijn.
De Aanbidding van het Allerheiligst Sacrament is wekelijks op zaterdag van 17:00 tot 18:00 uur in
St. Brigitta kerk te Ommen. Iedereen is van harte welkom!

Karolina Nowak