Ommen

De Moderne Devotie

De Moderne Devotie.

In de Thomas van Kempenlaan te Dalfsen verzamelde zich een grote groep mensen rond de persoon van Mink de Vries.

Dit was reeds aangekondigd in de dagbladen. Het onderwerp ging over de Moderne Devotie een beweging die ontstaan is in de Middeleeuwen rond

1373.

Achteraf wisten wij niet dat we hier op historische grond leefde, vandaar onze grote aandacht om naar zijn deskundig verhaal te luisteren.

De Moderne Devotie is de naam gegeven bij de godsdienstige herleving in Oostelijk- Nederland, als reactie op de wereldse levenswandel van de geestelijkheid in die tijd, en die niet beantwoordde aan de leer van het Evangelie van Christus Jezus.

Zij wilde terug naar eenvoud, soberheid, nuchterheid , die zo typisch is voor mensen uit deze contreien.

Om deel te nemen , hoefde je niet alleen in het klooster.

Men had aandacht voor het dagelijks bestaan, voor zieken, ouderen , onderwijs etc. Geert Grote en Thomas van Kempen waren enkele van hen. De eerste was diaken, en Thomas priester, de schrijver van de “Navolging van Christus, het nog altijd het meest gelezen boek na de Bijbel.

Zo brengt elke tijd mensen voort die ons weer op het goede spoor zetten , voor een meer rechtvaardige, vredevolle en liefdevolle wereld waar we jammerlijk ook nu nog zover van af zijn , met al zijn ongelijkheid en oorlogen ,haat en nijd.

Er volgen nu de belangrijkste personen van de Moderne Devotie.

Hun geschiedenis, hun afkomst, en alle goeds wat zij ons hebben nagelaten in het verleden, en waar de gemeente Dalfsen hun namen vereeuwigd hebben in de straten, hofjes in Polhaar-Oost.

Wij wonen hier op historische en heilige grond, dankbaar wat een zegen.

Hans Enthoven , permanent diaken.

DEVOTENBUURT DALFSEN

THOMAS V. KEMPEN GEERT GROTE

In het bestemmingsplan Polhaar-Oost werden bij besluiten in 1970 en 1971 een groot aantal wegen en hofjes van namen voorzien. Voor Polhaar-Oost werd gekozen voor een Devotenbuurt en een Schoutenbuurt. De namen van de Devotenbuurt hebben te maken met het erve Westerhof en het klooster Mariënhof (ook wel Mariëngaard genoemd).

In deze tijd, 2018, is er weinig bekend over de herkomst van de namen en de hofjes. Vandaar dat Thomas van Kempen nog eens terugkomt om uit te leggen waar al die namen vandaan komen. Deze tekst is daar een samenvatting van.

Thomas a Kempislaan: Thomas van Kempen (1380-1471) heeft bijna zijn hele leven doorgebracht op de Agnietenberg bij Zwolle. Daar heeft hij het wereldbekende boek “De Navolging van Christus” geschreven. Het meest vertaalde boek van een schrijver ter wereld.

Hij heeft het klooster Mariënhof in Dalfsen net niet meegemaakt. Hij was toen nog te jong. Thomas overleed in 1471 op de Agnietenberg. De reliekschrijn met Thomas is te vinden in de Basiliek de Peperbus, O.L.V. ten Hemelvaart in Zwolle.

Agnietenhof: De Agnietenhof is genoemd naar de Agnietenberg. Toen de eerste kapel op 23 juni 1395 gewijd werd aan Sint Agnes en Maria veranderde de naam van Nemelerberg geleidelijk in Agnietenberg. Door het hele land zijn er scholen, kerken en kloosters naar Sint Agnes genoemd. Agnes was een 13 jarig meisje, die stierf als martelares. Zij staat voor kuisheid en onschuld en wordt vaak met een lam afgebeeld. Kuisheid (zuiverheid) maakt deel uit van de drie geloften voor kloosterlingen. Gehoorzaamheid en armoede zijn de andere twee.

Geert Grotestraat: Geert Grote (1340-1384), een zoon van schepenen uit Deventer, is de stichter van de hervormingsbeweging de Moderne Devotie. Hij wilde met zijn mededevoten kerk en samenleving hervormen. De beweging groeide snel en binnen 100 jaar was de Moderne Devotie in heel Noord West Europa te vinden. In Overijssel was de Moderne Devotie in 16 plaatsen aanwezig.

Devotenhof: Devoten waren aanhangers van de Moderne Devotie tot de dag van vandaag in Nederland, Duitsland, België en Engeland te vinden.

5

Van Kempenhof: Johannes van Kempen, de oudere broer van I homas, was ae eerste pnor van het klooster op de Agnietenberg. Hij was betrokken vanuit Windesheim bij de verhuizing van Dalfsen naar de Agnietenberg.

Van Ommenhof: Johannes van Ommen (1350-1420) was een groot en trouwe aanhanger van Geert Grote en de Moderne Devotie. Hij was de eerste rector van het Fraterhuis in Zwolle en later van het Fraterhuis op de Agnietenberg. Hij was blind maar zeer wijs en inspirerend. Sint Jansklooster is door hem gesticht.

Van Lingenhof: Egbertus van Lingen, tijdgenoot van Johannes en ook uit Ommen aftomstig, behoorde tot de eerste ingewijde priesters in het klooster Mariënhof.

Kloosterhof, Mariënhof en Westerhof: Op 18 januari 1398 kregen de broeders toestemming om zich op erve Westerhof te vestigen. De grond werd door edelman Egbert Mulert uit Hasselt geschonken aan de Devoten. Het Klooster werd gewijd aan Maria, en vanwege het groen, kreeg het Klooster van Dalfsen de naam Mariënhof. Op 14 september 1398 vertrokken de broeders en priesters naar de Agnietenberg. Het Stadsbestuur van Zwolle had alsnog toestemming gegeven aan de Augustijner Koorheren om zich op hun favoriete Agnietenberg te vestigen.