Ommen

Leestip

Toon Hermans: “Van de schaduw en het licht”

Onlangs liep ik over de Ommer Bissingh, en zag ik in een boekenstalletje een boek van Toon Hermans met als titel: “Van de schaduw en het licht: Gedichten en gedachten over troost, hoop en kracht.” Omdat ik weet, dat Toon Hermans de kunst verstaat om bij velen een gevoelige snaar te raken als het gaat om het kort en kernachtig verwoorden van gevoelens, ben ik later nog eens teruggelopen maar dit stalletje, maar helaas was het boek al verkocht. Antiquarisch kon ik (via internet) echter wel in handen krijgen. Bladerend door dit boek, lees ik allerlei teksten die mij inspireren ter overweging, als uitgangspunt voor een artikel of verkondiging, of die zouden kunnen dienen als aanhef op een rouwkaart of ter opening van een vergadering.

Ik geef U één voorbeeld. Op p. 102 schrijft Toon Hermans, in een stukje getiteld “neerslachtigheid’, hoe hij neerslachtige gedachten omzet in beelden, en zo van negatief naar positief kan komen. In een moment van somberheid ziet hij zich varen op een bevuilde gracht. Maar – zo zegt hij – als ik dit beeld dan kan omzetten in een ander beeld, bijvoorbeeld op een zomerse dag varend in een kano over de rivier, dan word ik hier helemaal vrolijk van.

Als ik dit lees, en denk aan alle mooie zomerse beelden van bootjes op de Vecht, dan is mijn dag ook weer helemaal goed.

Van harte aanbevolen !

Pastoor André Monninkhof

Gegevens: Toon Hermans: “Van de schaduw en het licht. Gedichten en gedachten over troost, hoop en kracht”. Uitgeverij “De Fontein”, Baarn. Eerste druk 2006. ISBN: 9789026122712.

Of nog in de boekhandel te krijgen is, weet ik niet. Wel zou U kunnen kijken, of U het boek via internet antiquarisch (tweedehands) kunt krijgen.