Ommen

Cursisten lopen stage

Cursisten ‘voorgaan in uitvaarten’ lopen stage

Eén van de werken van barmhartigheid is het begraven van onze doden. Zoals het begin van het leven met veel liefde is omgeven, en we ook stil staan bij belangrijke momenten ‘tussendoor’, zo willen ook, wanneer het levenseinde daar is, de gestorvene alle eer geven en hem of haar een passend afscheid gunnen.

Als Emmanuelparochie en haar geloofsgemeenschappen, zijn we hierbij graag van dienst. In onze parochiekerken kunnen we voor Uw dierbare een eucharistieviering, woord- en communieviering of gebedsviering houden. In zo’n uitvaartviering staan we uiteraard stil bij het verdriet om het verlies van degene, die we uit handen moeten geven. Maar we danken ook voor zijn of haar leven, bidden dat hij of zij in Gods vrede mag zijn, en dat God ons en allen, die met ons meeleven, de kracht en de moed mag geven om samen de draad van het leven vast te houden.

Deze uitvaartvieringen worden voorgegaan door leden van het pastoraal team. Maar het is ook mogelijk, dat een voorganger uit de eigen geloofsgemeenschap de dienst verzorgt. Deze parochiële uitvaartvoorgangers worden zeer gewaardeerd, omdat zij vaak uit de plaats zelf komen en hierdoor de overledene en diens nabestaanden, goed kennen. Omgekeerd is ook voor de nabestaanden de betreffende voorganger vaak geen onbekende.

Als parochie willen wij deze vorm van betrokkenheid en dienstverlening, graag op peil houden. Daarom zijn we als pastoraal team heel blij, dat zich een aantal parochianen bereid hebben verklaard om zich door middel van een cursus en praktijkstage te bekwamen in het voorgaan in uitvaartvieringen. Ze zijn een welkome aanvulling op de groep van parochiële uitvaartvoorgangers, die in onze geloofsgemeenschappen, reeds actief zijn.

Genoemde personen hebben het cursusgedeelte inmiddels met succes afgerond. Nu gaan ze bezig met hun praktijkstage. Hierdoor kan het zijn, dat U hen in de komende tijd zult ontmoeten bij de voorbereiding van en het voorgaan in uitvaartdiensten. Samen met een lid van het pastoraal team zullen zij een bezoek brengen aan de nabestaanden voor een voorbereidend gesprek. Hierna bereiden zij samen met de betreffende pastor (en ook onder diens verantwoordelijkheid), de uitvaart voor; en gaan ook samen met de pastor voor in de viering. Het spreekt voor zich, dat dit in goed overleg gaat met U als familie van de overledene.

We hopen, dat de cursisten een leerzame stage mogen hebben, en dat ze bij U – als het aan de orde is – op een warm welkom mogen rekenen.

Namens het pastoraal team,

Pastoor André Monninkhof