Ommen

Lourdesreis 10 t/m 16 september 2021

Met een groepje van vijf personen uit de Emmanuelparochie zijn we zeven dagen naar Lourdes geweest.

“Verspieders in het beloofde land” noemde pastoor Monninkhof ons.

Het was een oriëntatiereis naar deze geliefde bedevaartsplaats waar al vele van onze parochianen zijn geweest. Helaas was dit de laatste twee jaar niet mogelijk vanwege de Coronapandemie. Het doel van de reis was om te onderzoeken of het alweer mogelijk is om op een veilige manier, wellicht volgend jaar, met een groep Lourdes te bezoeken.

Tot onze grote opluchting is dit zeer positief uitgepakt, ervan uitgaande dat de pelgrims gevaccineerd zijn. Ook hebben we een aantal goede gesprekken kunnen voeren met o.a.  ‘Het huis voor de Pelgrims’. De organisatie waar we in de toekomst mee zullen reizen.

Voor vertrek is het noodzakelijk de nodige formulieren in te vullen. Ook hierin hebben we veel geleerd. Het belangrijkste is hierbij de corona-check-app of een papieren bewijs. De vliegreis vanaf Schiphol verliep perfect. Op de luchthaven, in het vliegtuig en ook in Lourdes is een mondkapje verplicht. In Lourdes werd de Corona-check-app regelmatig gecontroleerd. Dit zorgde nooit voor problemen.

Ook het samen vieren was prima geregeld. Velen van jullie hebben waarschijnlijk de viering bij de grot gezien op 12 september. Hierbij wordt wel zoveel mogelijk de 1.5 meter afstand in acht genomen, wat niet altijd lukt. Het is overigens nog steeds niet druk in Lourdes. Een prettige bijkomstigheid. Het maakt het rekening houden met elkaar gemakkelijker. Dit komt m.n. doordat pelgrims van buiten Europa Lourdes nog niet kunnen bezoeken.

Als de Coronavoorschriften blijven zoals ze nu zijn dan kunnen we in 2022 met een gerust hart weer op bedevaart. Binnenkort zullen we hiervoor weer plannen gaan maken.

Wij houden u op de hoogte!

Janny Horstman. Namens de groep:

Pastoor Monninkhof, Hermien Schoorlemmer, Jos Ramaker en Wim Heitbrink.