Ommen

Een avond met Lumen Christi

Sinds oktober 2021 zijn we van start gegaan met de jong volwassenen groep “Lumen Christi”. Onder de bevlogen leiding van Pastoor Monninkhof komen we ongeveer elke 3 weken samen om het te hebben over het katholieke geloof en wat je bezig houdt. Er bestaat geen vaste indeling van een dergelijke avond; met elkaar bepalen we hoe de volgende avond er ongeveer uit zal komen te zien. En we komen standaard tijd te kort. Hierbij een kort inkijkje in een avondje Lumen Christi.

Woensdagavond 23 maart 2022- 19.30 – parochiezaaltje

We zijn deze avond voor het eerst gestart met een korte Heilige mis. Pastoor Monninkhof heeft een mis voorbereid passend bij het onderwerp van deze avond.

Aansluitend aan de heilige mis, is er tijd voor koffie en een korte voorstelronde. Gelukkig hebben we elke avond nog weer nieuwe gezichten die zich aansluiten, wat altijd weer zorgt voor een verfrissende blik. De pastoor, Sharon, Cecilia, Lisette, Rens, Karolina, Mateusz, Kira, Dennis, Sjoerd, Jesse en Vera zijn deze avond present.

Deze avond wilden we aandacht besteden aan de verschillende lichaamshoudingen tijdens de viering van de eucharistie. Wanneer, hoe en vooral waarom staan, zitten of knielen we? En waarom doen we dit niet of niet altijd?

Kort samengevat:

• De staande houding is een houding van een persoon die vrij, open en toegewijd wil deelnemen in de liturgie om God te dienen. Door te staan toont de gelovige respect en eer aan God
  • De zittende houding is een houding waarbij je je volledig kunt concentreren op Gods Woord, op het ontvangen en mediteren ervan.
  • De knielende houding is een houding van berouw, nederigheid en toewijding; door te knielen toont de gelovige zijn kleinheid en neiging tot zondigen, en toont tegelijkertijd aanbidding en bewondering voor Gods grootheid.

Echter om goed te begrijpen welke houding bij welk moment past, is het goed om te begrijpen uit welke onderdelen de heilige mis is opgebouwd. Hier zullen we de volgende keer op in gaan, zodat het makkelijker wordt om toe te passen. Vooropgesteld moet iedereen doen wat bij hem/haar past.

Hierna bespreken we waar je naar toe gaat met vragen rondom de kerk/het geloof. Een rondje met ieders eigen inbreng voor wat hij kwijt wil over de afgelopen periode en onder andere de vastentijd. We stellen een datum vast voor de volgende bijeenkomst, met daarbij de te bespreken onderwerpen en praten nog wat na. (Buiten de vastentijd onder het genot van wijn en hapjes). Een gezellige avond, waarin discussies gevoerd kunnen worden, maar met respect voor elkaars mening.

Mocht je een keer aan willen sluiten om te zien of je het wat vindt, laat het even weten op 06-22070376 (Lisette) of 06-17038404 (Vera)

Hartelijke groet, Pastoor Monninkhof, Sharon, Cecilia, Lisette, Rens, Karolina, Mateusz, Kira, Dennis, Sjoerd, Jesse en Vera