Ommen

Petitie naar aanleiding van het nieuwe beleid van kardinaal Eijk.

In de vergaderingen van alle elf geloofsgemeenschappen en de gezamenlijke vergadering van het parochiebestuur met het pastorale team en de afgevaardigden van de locatieraden werd het nieuwe beleidsplan van kardinaal Eijk besproken.                                                       De inhoud van‘ Blijf dit doen om mij gedenken‘ heeft geleid tot veel onbegrip en ongeloof – dit kan toch niet waar zijn – maar ook tot heftige reacties en diepe verontwaardiging.

Een beleid waarin geen Woord- en communievieringen meer gehouden mogen worden tast de vitaliteit van onze geloofsgemeenschappen verder aan. Alle zeilen worden immers al  bijgezet door pastoraal werkers en opgeleide vrijwilligers om de overbelaste priesters in alles bij te staan.

Bij velen rijst ook de vraag of u, na de uitzending van uw gesprek met Leo Fijen voor uw Ad Limina bezoek aan Rome, voor dit beleid kiest om het stabiliteitspunt eerder te bereiken  door gelovigen te ontmoedigen. U zei daar immers: “Het kerkbezoek neemt snel af maar het stabiliteitspunt is nog niet bereikt want er zijn nog teveel parochianen die uit sleur naar de kerk gaan… en… ja er zullen dus nog wel meer kerken dicht gaan. De kwantiteit daalt nu maar de kwaliteit stijgt. Mensen die dan naar de kerk gaan vormen samen met de nieuwe katholieken de toekomst”.

Zo’n opmerking doet pijn, veel pijn.

Ook zei u in de brief over het synodaal proces: ”De behoefte aan Woord- en communie-vieringen wordt vanzelf minder want er zijn al veel kerken dicht en dan zijn er ook minder gelovigen die behoefte hebben aan Woord- en communievieringen. Een redenering waar zeker vragen bij gesteld kunnen worden.

Wij vragen u om uw nieuwe beleid te herzien en het oude in ere te herstellen want de                      H. Eucharistieviering is en blijft het hart van de eredienst. Dat wordt echt niet betwist.

Welke leider wil nu ontmoedigen i.p.v. moed in spreken en mensen enthousiast maken.

René Pillen, voorzitter locatieraad  St.-Brigitta geloofsgemeenschap Ommen.