Een open deur…

In de Sint Vituskerk, van de gelijknamige geloofsgemeenschap in Dedemsvaart, zijn in de afgelopen tijd verschillende vrijwilligers druk in de weer geweest en eigenlijk zijn ze dat nog steeds, om de voormalige biechtstoel voor in de kerk, uit te ruimen en op te knappen, zodat we deze weer kunnen gaan gebruiken waarvoor die oorspronkelijk bedoeld is, namelijk om de liefde en de barmhartigheid van onze goede God te vieren en met elkaar te delen.

Biechten, zoals we dat traditioneel noemen, dat wordt tegenwoordig helaas nog maar weinig gedaan en dat is jammer, want het is zo’n bevrijdend sacrament.

Want stel je voor dat je de afvoer of de schoorsteen thuis nooit eens schoonmaakt. Voor dat je het weet stroomt de boel een keer over of heb je brand en daarna sta je dan op z’n minst, flink te balen. Met biechten gaat het in principe precies hetzelfde. Want iedereen, priester of leek, paus of stratenmaker, iedereen die zondigt. We zijn allemaal gewoon, mens. En dat is ook goed, want zo zitten we in elkaar en niemand van ons is een uitzondering op díe regel.

Biechten is ook niet, zoals ik dat van mijn oma vroeger of van mijn ouders of sommige parochianen tegenwoordig vaak hoor, zeggen dat je een koekje of een snoepje hebt gepakt zonder erom te vragen. Dat is nou pietluttig. Nee, biechten is, tegenover een priester, die daar niet voor zichzelf zit, maar voor u, voor jou, vertellen wat er scheiding brengt tussen jou en God. Dat kunnen handelingen zijn, die je bewust doet, keer op keer of slechts eenmalig hebt gedaan of gedachten zijn die scheiding brengen tussen jou en de mensen om je heen en tussen jou en God, die je niet alleen kunt overbruggen en waar je Gods hulp bij nodig hebt. De priester zal er samen met je over spreken en bidden en je Gods barmhartigheid schenken door je, je zonden te vergeven d.m.v. de absolutie, in Naam van Jezus zélf.

Vanaf het nieuwe kerkelijk jaar, dat begint op de vooravond van de eerste zondag in de Advent, dus op zaterdag 1 december a.s. zal het daarom iedere eerste zaterdag van de maand een uur lang mogelijk zijn om te komen biechten. Dit zal zijn van 12:00 tot 13:00 uur.

De exacte datums voor het komende half jaar zijn:
1 december, 5 januari, 2 februari, 2 maart, 6 april, 4 mei, 1 juni en 6 juli.

Voelt u zich, voel je geheel vrij om naar de Sint Vituskerk in Dedemsvaart aan de Langewijk 170a, te komen. De deur staat voor u, voor jou open en Jezus die wacht op je met zijn armen naar je uitgestrekt. Hij wil je niet straffen noch je afwijzen, maar enkel van je houden en je omarmen. Zijn barmhartigheid schenken en Zijn vergevende liefde.

Pastor J.A. Rutgers, priester
Emmanuelparochie