Uitnodiging Chrismamis

Beste parochianen,

Van onze Aartsbisschop, Kardinaal Eijk, ontvingen we onlangs een uitnodiging voor de jaarlijkse Chrismamis. In deze Mis – op de woensdagavond in de Goede Week – vindt jaarlijks de zegening plaats van de olie voor de zieken en voor de geloofsleerlingen. Ook het Chrisma, dat wordt gebruikt bij onder meer het doopsel en het vormsel, wordt dan gewijd. Bij deze viering bent U allen van harte welkom.

Zelf vind ik deze viering ieder jaar weer een feest. Ik voel me verbonden met zoveel parochianen uit ons hele bisdom, die naar deze viering komen. Ook het samenzijn met zoveel priesters, diakens en pastoraal werkers uit ons bisdom, is voor mij een geweldige belevenis. Een belangrijk moment is ook de hernieuwing door alle priesters van hun wijdingsgeloften rondom onze Bisschop.

Ook het diakonale accent in deze viering valt me op. Mensen in nood worden niet vergeten. Dit jaar vraagt onze Aartsbisschop ons, om naar de Chrismamis houdbaar voedsel mee te brengen voor de Voedselbank Apeldoorn. Ook koffie, thee en chocolademelk voor de bakfiets van het straatteam, voor dak- en thuislozen in Apeldoorn, kunnen we meenemen. Ook kleding voor de Kledingbank van de Gemeenschap Sant’Egidio Apeldoorn is welkom; hiermee helpen we mensen in financiële moeilijkheden. In het bijzonder is er dringend behoefte aan kleding voor jongeren van de hoogste groepen van de basisschool en de eerste klassen van de middelbare school alsook herenkleding in kleine maten voor vluchtelingen. Bij aankomst in Apeldoorn kunt U de kleding en houdbare produkten, die U hebt meegebracht, overhandigen aan jongeren in het portaal van de kerk.

Ook deze jongeren vervullen in de Chrismamis een belangrijke rol. Ze steken diakonaal de handen uit de mouw, maar tijdens de viering zullen ze ook de zang verzorgen.

Het zou mooi zijn, als er ook vanuit de locaties van onze Emmanuelparochie een grote delegatie kan worden gevormd, die deelneemt aan deze Chrismamis. Als pastoor van de parochie zou ik het fijn vinden, als U per locatie afspreekt, wie er naar deze Chrismamis zal gaan. Mijn ervaring leert, dat samen reizen vanuit ons gebied naar Apeldoorn niet alleen een bijdrage is aan het milieu, maar ook sfeerverhogend werkt! Het versterkt de saamhorigheid en het is een bedevaart op zich.

Daarom hoop ik velen van U te mogen ontmoeten tijdens deze Chrismamis op woensdagavond 17 april aanstaande, in de Onze Lieve Vrouwekerk, Hoofdstraat 18 te Apeldoorn, aanvang 19.00 uur. Deze kerk ligt op loopafstand van treinstation Apeldoorn.

Voorafgaand aan de Chrismamis is er nog de gelegenheid om het sacrament van boete en verzoening te ontvangen. Tussen 18.00 uur en 18.45 uur zijn hiervoor twee priesters beschikbaar. Zij zullen zich dan bevinden tussen het priesterkoor en het hoogaltaar.

Met de Aartsbisschop wens ik U allen een gezegende Veertigdagentijd, onze opgang naar Pasen. Graag tot ziens bij de Chrismamis in Apeldoorn.

Met vriendelijke groet, ook namens de andere leden van het pastoraal team,

Pastoor André Monninkhof