DAG VOL BEZINNING …. DE BEDEVAART NAAR KEVELAER

Vrijdag 1 september jl. was weer de jaarlijkse bedevaart naar Kevelaer.
Het thema voor dit jaar was: ‘Houd moed! Ik ben het’.

Met maar liefst 110 (!!) pelgrims uit onze Emmanuelparochie vertrokken we om 8 uur vanaf de verschillende opstapplaatsen.
Onderweg in de bus werd ons het verhaal van Kevelaer verteld. Interessant om te horen wat er meer dan 300 jaar geleden plaats heeft gevonden op de heide bij Kevelaer.
Rond 10 uur arriveerden we in Kevelaer waar we eerst gezellig koffie dronken, (ook al waren we in de bus daar ook al op getrakteerd).

Om 11 uur vertrokken we in processie vanaf het Marktplein naar de Basiliek waar om 11:30 uur de Plechtige Eucharistieviering was.
Ook uit onze buurtparochies, Heilig Kruis en H. Lebuinus, waren een groot aantal pelgrims aanwezig.
In alle vieringen op deze bedevaartsdag ging het voltallige pastoresteam van de Emmanuelparochie en van de buurtparochies voor. Prachtig zo’n mooie samenwerking!
Het is ook altijd indrukwekkend als alle broedermeesters met de vlaggen de basiliek betreden.

Het koor Intermezzo uit Ommen ondersteunde op prachtige wijze muzikaal de vieringen aangevuld met de fanfare uit Heeten.
Tijdens de viering werd ook onze bedevaartskaars gezegend.
Na de viering konden we onze buikjes vullen met een heerlijke, goed verzorgde maaltijd in het priesterhuis.

Helaas kon door het regenachtige weer de kruisweg in het park niet door gaan.
Maar het was ook sfeervol om de kruisweg in de basiliek te bidden.

En het was fijn dat er ook voldoende tijd en ruimte was om een kaarsje op te steken; de Genadekapel te bewonderen; een bezoekje te brengen aan de kaarsenkapel, met de grote bedevaartskaarsen van de pelgrimsgroepen; de biecht- en doopkapel of in stilte aanwezig te zijn in de sacramentskapel.
Of … gewoon heerlijk op een terrasje zitten.
Van de contactpersonen, Karolina en Karin, hadden we ’s morgens al een overzicht ontvangen van de diverse, prachtige gebouwen in Kevelaer met was beknopte informatie (klasse dames!).

De dag werd afgesloten met het Plechtig Lof in de basiliek en met een gebed bij de Genadekapel.
Met veel opgedane indrukken namen we hierna afscheid van Maria als Troosteres van de Bedroefden.

Rond de klok van negenen waren we weer terug in het Sallandse na een prachtige dag van samen vieren; samen zingen; samen eten en samen ontmoeten.

Op naar 6 september 2024 …. de volgende bedevaart naar Kevelaer!
Gaat u ook mee?

Een pelgrim uit Vilsteren