Eucharistisch Centrum Emmanuelparochie naar Dedemsvaart

Sinds 2012 is de Brigittakerk in Ommen het eucharistisch centrum van onze Emmanuel-parochie. De Brigittakerk is hiertoe destijds aangewezen door onze Aartsbisschop,
Kardinaal Eijk. Redenen om voor de Brigittakerk te kiezen, waren destijds onder meer de centrale ligging van deze kerk in onze parochie en het feit, dat de pastoor van de parochie naast de Brigittakerk woont. Sedert dat moment is er – tot nu – in de Brigittakerk (bijna) iedere zondag om 11.00 uur een eucharistieviering geweest, voorgegaan door één van de priesters van het pastoraal team.

Het eucharistisch centrum van onze Emmanuelparochie zal worden verplaatst naar de Sint Vituskerk in Dedemsvaart.

Het pastoraal team en het parochiebestuur zijn van mening dat de Sint Vituskerk in Dedemsvaart de aangewezen plek is om te bouwen aan een toekomstbestendige Emmanuelparochie, dit onder meer vanwege de combinatie van een mooie kerk, verzorgde liturgie, ruime parochiezaal, goed uitgeruste keuken en andere faciliteiten.
Om deze reden heb ik – namens pastoraal team en parochiebestuur – aan de Aartsbisschop een verzoek gedaan om het eucharistisch centrum van onze parochie te verplaatsen naar Dedemsvaart. In zijn brief van 11 juli jl. liet de Aartsbisschop, Kardinaal Eijk, weten, dat hij heeft besloten overeenkomstig mijn verzoek als pastoor. In zijn brief spreekt de Aartsbisschop – mede namens de andere leden van de bisdomstaf – zijn grote waardering uit voor de parochianen, die zich tot nu toe hebben ingezet voor het eucharistisch centrum Sint Brigittakerk te Ommen. Verder spreekt de Aartsbisschop – wederom mede namens de andere leden van de bisdomstaf – eveneens zijn grote waardering uit voor de parochianen, die zich zullen gaan inzetten voor het nieuwe eucharistisch centrum te Dedemsvaart. Hij besluit zijn brief met deze wens: “U, pastoor, en leden van het parochiebestuur, en de andere leden van het pastoraal team en allen die zich inzetten voor een zegenrijke toekomst van de Emmanuelparochie met Dedemsvaart als eucharistisch centrum, wens ik mede namens de andere leden van de bisdomstaf Gods rijkste zegen toe.” Bij al deze woorden van de Aartsbisschop sluit ik mij – evenals de collega’s in het pastoraal team en de andere leden van het parochiebestuur – als pastoor van onze Emmanuelparochie, van harte aan.

Over dit besluit van de Aartsbisschop zijn eerst het groot team en de locatieraden en pastoraatsgroepen van Ommen en Dedemsvaart ingelicht; vervolgens ook de andere locatieraden en pastoraatsgroepen van onze Emmanuelparochie. Een mededeling hierover is in de weekenden van 7/8 september en 14/15 september voorgelezen in alle kerken van onze Emmanuelparochie. Door deze publicatie in de parochiebladen wil ik allen, die het aangaat, op de hoogte stellen van dit besluit van de Aartsbisschop.

In de praktijk betekent dit besluit van de Aartsbisschop, dat met ingang zondag 6 oktober a.s. er iedere zondagmorgen een eucharistieviering zal zijn in de Sint Vituskerk in Dedemsvaart. Op de eerste zondag van de maand – de gezinszondag – zal deze eucharistieviering beginnen om 10.30 uur. Op de andere zondagen zal deze eucharistieviering beginnen om 11.00 uur. In het kader van de gezinszondagen zullen voortaan alle doopvieringen, eerste heilige communievieringen en vormselvieringen van onze Emmanuelparochie worden gehouden in het eucharistisch centrum in Dedemsvaart.

Ook de voorbereiding van genoemde sacramenten zal plaatsvinden in het kader van deze gezinszondagen. Waar mogelijk, zal het pastoraal team ook de andere kerken in onze parochie van vieringen blijven voorzien. Om dit alles mogelijk te maken, zullen er per 1 oktober a.s. de nodige aanpassingen plaatsvinden in het liturgisch rooster van onze parochie.

Graag wil ik benadrukken, dat het eucharistisch centrum er is voor alle locaties van onze Emmanuelparochie. Mijn collega’s in het pastoraal team, ik als pastoor en ook de andere leden van het parochiebestuur, hopen dan ook op een grote betrokkenheid van een ieder in onze parochie bij het nieuwe eucharistisch centrum in Dedemsvaart.

Mocht U naar aanleiding van dit artikel vragen hebben of behoefte aan gesprek hierover, dan kunt U mij of de andere leden van het pastoraal team hiervoor altijd benaderen.

Dat de viering van de  Eucharistie hoogtepunt en bron mag zijn voor ons allen!

Namens het pastoraal team en het parochiebestuur,

Pastoor André Monninkhof