Tentoonstelling 150 jaar Heilig Hartkerk

Lemelerveld. In het kader van 150 jaar Heilig Hartkerk organiseert de Locatieraad en de Pastoraatsgroep een tentoonstelling over “de goede oude tijd” op 4,5 en 6 oktober van 14.00 uur tot 17.00 uur in de Heilig Hartkerk Posthoornweg 6, 8152 AZ Lemelerveld. Veel foto’s, documenten, oude gebruiksvoorwerpen en kleding zijn te bezichtigen in de kerk en het parochiecentrum. Tevens is de tuin te bezichtigen met daarin een grote variëteit aan bomen en struiken. Of die “goede oude tijd” voor iedereen altijd zo goed was, kun je je afvragen. Voor de pastoors van het rijke roomse leven in de regel wel. De oude foto’s toveren meestal een glimlach op je gezicht.
“Och, ziet toch is an. Muj is kieken. Ja zo gung det in die tied”.
Je ziet ook hoe de tijden veranderd zijn. Van mannen en vrouwen strikt gescheiden tot gezellig samenwerken als vrijwilliger. Er is veel werk verzet om er iets moois van te maken. Ook is gezorgd voor een randprogramma rond de tentoonstelling.
Enkele parochianen zullen vertellen over wat de plaats van de katholieke kerk geweest is in Lemelerveld en hun herinneringen en ervaringen rond kerk en geloof van vroeger tot nu. Op zaterdag zal Pastoor Monninkhof om 15.30 uur iets over de biecht vertellen.  Ook al wordt in onze kerk de biechtstoel niet meer gebruikt, er zijn  katholieke kerken waar het sacrament van de biecht nog steeds wordt beleeft. De biechtstoel in onze kerk is voor even in ere hersteld. Hier zal de biecht op ludieke maar respectvolle manier worden nagespeeld. Enkele organisten zullen het orgel bespelen.
Bij goed weer zal er een processie worden gehouden in de pastorietuin.
Voor de jeugd is een speurtocht door de kerk en tuin.
Kortom, er is veel te zien, te horen en te bepraten, dit onder het genot van koffie en thee.
De voorbereidingsgroep hoopt op veel aangeloop van Lemelervelders en oud-Lemelervelders. Je hoeft niet Katholiek te zijn om te komen kijken, iedereen is van harte welkom. Het volledige programma is te vinden op de website www.parochielemelerveld.nl