Terugblik op het eerste seizoen Ad Fontes

AD FONTES – Naar de bronnen. Met díe gedachte in het achterhoofd heb ik medio 2018 het plan opgepakt om maandelijks met parochianen samen te komen en terug te gaan naar de bronnen van ons geloof, dé bron: het evangelie.

Want het evangelie is de Blijde Boodschap van en over Jezus van Nazaret, de Zoon van God en daar begint het allemaal mee. En daarmee zeg je nogal wat, want zonder het evangelie, de verhalen van en over Jezus, hadden we nooit geweten wie en wat Jezus is en waren we er nooit achter gekomen wat zijn betrekking is op ieder van ons. Gelovig en ongelovig. Jezus is gekomen voor alle mensen en het evangelie is daarvan het getuigenis.

Door samen met een groep van in totaal 12 tot 17 parochianen nu al 10 maanden samen het evangelie te lezen, ontdekken we met elkaar steeds meer over deze Blijde Boodschap en de relatie die je als gelovige met die tekst hebt. Want of je nu dagelijks de Bijbel leest of maar amper, tijdens onze bijeenkomsten, komen we er samen steeds weer achter: dit gaat over mijzélf en mijn persoonlijke relatie met Jezus, God zijn Vader en de heilige Geest.

Ja, het evangelie lezen dat doet iets met de lezer. Het veranderd je, bewust of onbewust en je groeit als een boom in de lente, geleidelijk steeds weer een beetje meer in verbondenheid met God, door de ontmoeting van hart tot hart met Jezus.

Pastor Johan Rutgers, priester
Emmanuelparochie

Klik hier voor informatie over Ad Fontes

Klik hier voor mededelingen aangaande Ad Fontes